Edouard PhilippePremierul francez, Edouard Philippe, a dat luni asigurări că delicata reformă a sectorului feroviar pe care intenționează să o demareze nu pregătește terenul pentru privatizarea operatorului public SNCF, transmite AFP.

“Nu este o reformă care să pregătească terenul pentru privatizarea SNCF. Compania SNCF este un operator public care asigură un serviciu public. Este în patrimoniul francezilor și va rămâne așa”, a declarat Edouard Philippe într-o conferință de presă.

Reforma sectorului feroviar se anunță una din cele mai delicate proiecte ale președintelui Emmanuel Macron, având în vedere că numeroase guverne au eșuat în trecut în încercarea de a restructura operatorul public SNCF.

Premierul Edouard Philippe a subliniat însă necesitatea de a reforma SNCF, o companie ale cărei datorii se apropie de 50 de miliarde euro. “Situația este alarmantă, ca să nu spunem nesustenabilă. Francezii, care călătoresc sau nu cu trenul, plătesc din ce în ce mai mult pentru un serviciu public care funcționează din ce în ce mai puțin bine”, a apreciat Edouard Philippe.

În conferința sa de presă, premierul francez a confirmat intenția de a elimina statul privilegiat de care se bucură cei 140.000 de lucrători în sectorul feroviar, statut care include garantarea locului de muncă și posibilitatea de pensionare anticipată începând de la 50 sau 55 de ani, în funcție de meserie. Pe de altă parte, Edouard Philippe a respins alte propuneri incluse în proiectul de reformă a sectorului feroviar remis recent Guvernului de fostul director general de la Air France, Jean-Cyril Spinetta, precum închiderea micilor linii regionale care nu sunt rentabile, ideea care a declanșat critici vehemente în special din partea aleșilor locali.

De asemenea, premierul francez a confirmat că Guvernul de la Paris intenționează să recurgă la varianta ordonanțelor de urgenta, în ideea de a evita dezbaterile prelungite din Parlament și a adopta rapid proiectul de reformă, “până la vară”, a spus Edouard Philippe.

Însă recursul la ordonanța de urgenta este văzut ca un motiv de război de către sindicatele de la SNCF, care ar urma să se reunească marți pentru a decide dacă vor lansa un apel pentru o grevă generală în data de 22 martie.

Sindicatul CGT, majoritar la operatorul feroviar francez SNCF, a anunțat deja o mobilizare generală pentru o grevă de amploare care ar urma să aibă loc în data de 22 martie, în aceeași zi în care este programat și un protest al funcționarilor publici, ceea ce face din această dată un test crucial pentru reformele președintelui Macron.

În 1995, o grevă masivă în sectorul feroviar, cea mai importantă de după luna mai 1968, a paralizat Franța și a obligat guvernul de dreapta de atunci să renunțe la proiectul de reformă a pensiilor funcționarilor.

Reforma sectorului feroviar se înscrie într-un plan mai amplu de reducere a cheltuielilor statului, care include printre altele eliminare a 120.000 de locuri de muncă dintr-un total de aproximativ 5,64 milioane de funcționari din Franța, în ideea de a reduce deficitul bugetar sub pragul de 3% din PIB cum cere Uniunea Europeană.

AGERPRES/(AS-autor: Constantin Balaban, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ada Vîlceanu)