12-13-cfr-septembrie-37-605xDC News a transmis către Directorul General al CFR, Ioan Gavrilă, mai multe întrebări. Acesta a răspuns abia după ce solicitările au fost publicate pe site-ul nostru. 

În urma răspunsurilor primite, DC News a făcut mai multe comentarii pe care le găsiți în rândurile de mai jos.

”Înainte de a răspunde concret la cele 5 întrebări, doresc să vă reamintesc faptul că, principalul obiectiv al mandatului meu în calitate de Director General al CFR SA este, așa cum am transmis public încă de la numirea în această funcție, accelerarea proiectelor de investiții în calea ferată, finanțate din fonduri europene și gestionarea corectă a problemelor curente cu care se confruntă infrastructura feroviară din România.

Această abordare constructivă de management a impus implementarea unor măsuri eficiente în modul de lucru și de desfășurarea a activității companiei și am demarat acțiuni concrete și necesare pentru îndeplinirea obiectivelor propuse, context în care este firesc ca unele persoane fizice și/sau juridice să fie deranjate. Astfel, am stabilit un program de întâlniri periodice de lucru cu toți factorii implicați în derularea proiectelor de investiții – Beneficiar, Antreprenor și Consultanți FIDIC.

Poate părea absurd, însă până la preluarea mandatului meu, acest mod de lucru comun cu reprezentanții celor trei factori responsabili pe fiecare proiect în parte nu a fost abordat, iar rezultatul concret a constat într-o serie nesfârșită de materiale scrise și/sau discuții în care fiecare dintre părți exprima un punct de vedere separat, fără a fi adoptat un plan de măsuri concrete, cu persoane responsabile și cu termene de predare, așa cum am decis să procedăm acum și în viitor.

De asemenea, am stabilit un calendar periodic de vizite pe șantier, cu prezența obligatorie a reprezentanților celor 3 părți implicate în derularea proiectelor. Această abordare a activității pe teren este necesară deoarece, anterior mandatului meu, verificarea periodică a stadiului de execuție la fata locului nu era activitate curentă și nici nu erau trasate planurile concrete de acțiune. Pe scurt, fiecare dintre cele 3 pârți se rezuma la a adresa celeilalte notificări, care se constituiau părți ale compendiilor de revendicări, finalizate cel mai des în instanțele civile de judecată, de altfel numeroase la această dată. Consider că derularea proiectelor de investiții trebuie să se bazeze pe un cadru constructiv, cu responsabilități clare de fiecare parte, inclusiv a Beneficiarului, și să aplicăm sancțiuni contractuale acolo unde este cazul, pe baza rapoartelor fundamentate de către Consultanții FIDIC. În acest sens, pentru derularea eficientă a proiectelor am solicitat unor Consultanți FIDIC și înlocuirea unor experții, din motive legate de lipsă de eficacitate și de competență în derularea proiectelor, măsură adoptată și la nivelul companiei noastre, unde au fost schimbați angajații care nu și-au îndeplinit obiectivele corespunzător și la timp.

Aceste măsuri au fost necesare deoarece:

  • (1) Amânarea sine die a răspunsului la o cerere concretă a unui Antreprenor (deși sunt termeni contractuali asumați) duce automat la prelungirea termenelor de execuție, la cereri de extensie de timp și costuri asociate, dar și la o instabilitate generală a execuției proiectului;
  • (2) Evitarea luării unor decizii necesare în derularea contractului și rezolvarea unor probleme apărute în teren generează întotdeauna situații costisitoare pentru proiectele de investiții și perturbări extrem de serioase ale traficului feroviar;
  • (3) Prelungirea nejustificată a perioadei de evaluare a ofertelor depuse într-o procedură de achiziții publice duce automat la întârzieri în absorbția fondurilor europene și la cereri ulterioare de actualizare a prețurilor contractului. În acest context, o cerere de urgentare a deliberărilor este absolut necesara, fiind în mod evident in interesul public.” a declarat directorul general al CFR, Ion Gavrilă, pentru DCNews, înainte de a răspunde la întrebările adresate.

Comentariu DCNews: Apreciem stilul direct și pragmatic al abordării dumneavoastră și vă urăm mult succes în a implememeta cele precizate mai sus, care la o primă analiză, sunt direcțiile corecte de abordare a acestor probleme. Înțelegem că vechea conducere CFR, în speță dl Chiper, astăzi Director de Dezvoltare (http://www.cfr.ro/index.php/ct-menu-item-3/ct-menu-item-5/ct-menu-item-9), a avut o abordare diferită, mai puțin directă și faptul că sunt necesare mai multe schimbări, inclusiv de experți, însă ce nu înțelegem este de ce s-au eliminat experți doar în proiectele în care constructor sunt companiile Euroconstruct și Alstom? În toate celelalte proiecte totul merge foarte bine? Nu e nevoie și acolo de schimbări? Toți ceilalți angajați CFR “și-au îndeplinit obiectivele corespunzător și la timp” și doar unii dintre experți sunt incompetenți și au frâne permanente în implementarea proiectelor și/sau finalizarea licitațiilor?”

Răspunsurile directorului general al CNCF „CFR” SA la întrebările DC News pot fi accesate in articolul publicat pe pagina web dcnews.ro