50 ani de la catastrofa feroviaraZeci de persoane au participat duminică, 7 octombrie 2018, la comemorarea victimelor celei mai mari catastrofe feroviare din istoria României. S-au împlinit 50 de ani de la accidentul feroviar de la Bucerdea Grînoasă, din 7 octombrie 1968, soldat cu decesul a 22 de persoane şi rănirea altor 72.

La evenimentul organizat la monumentul ridicat în apropierea locului unde a avut loc accidentul au participat locuitori ai satului Bucerdea Grînoasă, rude ale victimelor şi reprezentanţi ai administraţiei locale şi jdueţene. În data de 7 octombrie 1968, Două trenuri care au plecat unul spre celălalt, s-au ciocnit în dreptul localităţii Bucerdea. Rezultatul, o tragedie naţională pentru care autorităţile comuniste au găsit imediat doi vinovaţi: impiegatul Teodor Petrişor şi acarul Alexandru Cristea. Procesul care a urmat s-a desfăşurat în sala de aşteptare a gării din Teiuş, în prezenţa unor ceferişti aduşi din toată ţara. Trenul personal 3340 se afla garat în staţia Bucerdea, judeţul Alba. Din cauza restricţiilor de circulaţie, acesta ar fi trebuit să aştepte trecerea acceleratului 340, care venea din sens opus, de la Blaj. Împiegatul de mişcare din staţia Bucerdea, Teodor Petrişor,(pe atunci de 34 de ani), nu i-a transmis mecanicului aflat în personal dispoziţia de modificare a graficului de mers, venită de la Blaj. Astfel, cele două trenuri au primit aproape concomitent „unda verde” de plecare şi urmau să circule pe aceeaşi linie. În zorii zilei, cele două trenuri s-au izbit între staţiile de cale ferată Bucerdea şi Crăciunel. Alături de impiegat, vinovat pentru tragedie a fost considerat şi acarul Alexandru Cristea.

Anchetatorii au stabilit că Petrişor a adormit şi s-a trezit când a ajuns trenul în gară. Buimac, a dat drumul trenului spre Crăciunel, uitând că ceva mai înainte dăduse cale liberă acceleratului 303, din sens opus. Rezultatul impactului dintre cele două trenuri: 22 de morţi şi 72 de răniţi, iar pagubele s-au ridicat la 11 milioane de lei, o sumă foarte mare la acea vreme. Cei mai mulţi morţi au fost din trenul personal.

Cursa 3340 circula zilnic între Teiuş şi Blaj. Era o cursă de navetişti plină de elevi şi muncitori.  Cei doi au fost arestaţi, iar ancheta a durat o lună. A fost singurul proces de o asemenea amploare, filmat de Televiziuna Română înainte de revoluţie. Tribunalul Judeţean Alba a hotărât, după două zile, pedeapsa cu moartea şi confiscarea averii pentru Petrişor Teodor şi 20 de ani de muncă silnică pentru Alexandru Cristea şi confiscarea averii, precum şi 10 ani degradarea din drepturi.

Pedeapsa cu moartea primită de impiegatul Teodor Petrişor i-a fost comutată, de către Ceauşescu. Între cele două momente, spune procurorul care s-a ocupat de caz, bărbatul brunet de 34 de ani, albise ”ca varul”. A făcut până la urmă 18 ani de închisoare. La eliberare s-a recăsătorit şi a trăit până la 80 de ani. Acarul Cristea a fost eliberat după 10 ani. Are acum aproximativ 75 de ani şi locuieşte, în continuare, în satul Bucerdea Grînoasă. (Sursa foto: capturi video documentar TVR).

Articol de Dorin Țimonea publicat pe pagina web adevarul.ro