TGV_Japonia” Am simţit nevoia unei pledoarii pentru calea ferată în contextul isteriei naţionale privind autostrăzile. Transportul feroviar reprezintă una dintre mizele viitorului, este cartea câştigatoare pe care ţările dezvoltate au jucat-o şi au câștigat-o. Nu putem vorbi despre ţări dezvoltate fără a constata că una din rotiţele dezvoltării economice este transportul feroviar.”, își începe articolul Septimiu Buzașu în adevărul.ro.

Articolul, cu prezentări și idei interesante este structurat pe părți:

  • Partea I – Preambul: De vină sunt autostrăzile
  • Partea II-a: Viitorul căii ferate – Calea viitorului
  • Partea III-a: Ce-am avut și ce-am pierdut? Ce ne așteaptă?

Articolul se încheie cu o serie de idei pentru integrarea în Europa secolului XXI.

  1. ”- Paritatea modului feroviar de transport cu modul rutier la finanţare-asigurarea bugetului de 1% din PIB, din care 550 de milioane de euro pentru mentenanţa reţelei existenţe de cale ferată şi 2,5 miliarde de euro pentru reabilitarea, electrificarea şi dublarea caii ferate din fondurile europene din FC şi FEDR pentru exerciţiul bugetar 2021-2027 (la paritate cu infrastructura rutieră). 
  2. – Readaptarea modelului francez (adoptat acum mai bine de un secol) ca sistem de administrare a caii ferate, instruirea personalului feroviar cheie pentru implementarea şi aplicarea sistemului francez de administrare a infrastructurii feroviare (la toate nivelurile: începând cu managementul de top, chiar un management francez, manageri cu experienţă, şi terminând cu personalul de execuţie, formaţiile de lucru, dotarea cu utilaje şi normele de productivitate). 
  3. – Lansarea unui program intensiv de eliminare a tututor restricţiilor de viteza pe reţeaua de cale ferată; acolo unde acest lucru presupune lucrări complexe ce necesită investiţii, acestea vor avea un caracter prioritar prin asigurarea tuturor resurselor financiare, materiale şi umane necesare; aceasta va conduce atât la creşterea semnificativă a vitezei comerciale, dându-i un atu în competiţia cu transportul rutier, cât şi a siguranţei circulaţiei. 
  4. – Înscrierea României în clubul ţărilor cu linii de cale ferată de mare viteză; actualizarea şi eficientizarea asociaţiei româno-ungaro-austriece pentru construcţia liniei de mare viteză Paris-Viena-Budapesta-Bucureşti-Constanţa. 
  5. – Recrutarea tinerilor absolvenţi ai facultăţilor de transporturi şi management, patronajul facultăţilor de construcţii şi trafic feroviar şi acordarea de burse şi stagii de practică în Franţa pentru pregătirea noii generaţii de ceferişti şi mai ales, lansarea cercetării în domeniul feroviar, mai întâi, în colaborare cu cercetarea de vârf franceză în domeniul feroviar şi apoi, de sine stătătoare, un centru de cercetare feroviar cu finanţare pentru obiective clare de către statul român.

Altfel rămânem cu nostalgia vremurilor apuse reînviate doar de Mocăniţele de pe valea Viseului, sau la  Brad şi Moldoviţa şi insatisfacţia neputinţei noastre de a face faţă provocărilor zilei de azi şi de mâine.  Asta nu înseamnă că japonezii nu au Mocăniţele lor, de mare succes la turişti, conservate şi cochete, pe trasee pitoreşti, în care admirarea peisajului este mai importantă decât viteză. Morala este că trebuie să fim respectuoşi cu trecutul, foarte atenţi cu prezentul şi cu privirea aţintită spre viitor.”

Întregul articol, publicat pe pagina web adevărul.ro poate fi accesat aici