copaci pe cfÎn perioada septembrie 2017-martie 2019, căderile de copaci peste liniile ferate au provocat întârzieri totale de 40.000 de minute pentru 310 trenuri, susțin reprezentanții Guvernului. ”În zilele de 19-20 iulie 2018 a fost necesară intervenția personalului și utilajelor CFR pentru tăierea și scoaterea din gabaritul căii ferate a 21 de arbori în zonele Ilva Mică-Vatra Dornei, Lainici – Livezeni și Orșova – Caransebeș, care au produs blocarea circulației feroviare timp de 11 ore în total și întârzierea a 19 trenuri de călători cu un total de 2.733 minute (peste 45 de ore), cu o medie de 2:15 ore/tren. Totodată, în perioada 15.12 -17.12.2018, între stațiile Caransebeș – Reșița Nord, Vărădia –Radna – Zam, Orșova – Caransebeș, Lugoj –Ilia, Petroșani –Livezeni, Râmnicu Vâlcea – Podu Olt, Armeniș –Slatina Timiș, în condițiile unei ninsori abundente, s-a produs căderea a 169 de arbori, care au blocat circulația feroviară și au provocat întârzierea a 122 trenuri de călători cu un total de 24.508 minute, cu o medie de 201 minute/tren”, se arată în motivarea emiterii ordonanței de urgență. Singura soluție, potrivit Guvernului, este tăierea în scop preventiv a arborilor cu risc de cădere în zona de siguranță feroviară de 20 de metri.

Aprobarea ocoalelor silvice nu mai este necesară

Restabilirea cu operativitate a circulației normale a trenurilor este îngreunată de modul de lucru impus de autoritățile din domeniul silvic. Acestea au prevederi care impun parcurgerea unor etape laborioase în ceea ce privește degajarea masei lemnoase din gabaritul de liberă trecere, atât la acțiunile preventive, cât și la intervențiile accidentale, se arată în ordonanța de urgență a Guvernului. Astfel, potrivit modificărilor aduse de actul normativ, Ocolul silvic care asigură administrarea pentru fondul forestier proprietate publică sau proprietarul, după caz, trebuie să-și exprime acordul în scris și să asigure marcarea arborilor destinați tăierii în termen de 30 de zile de la data notificării CFR. După acest termen, cu sau fără acordul scris, CFR are dreptul de a tăia și îndepărta arborii. Mai mult de atât, ordonanța prevede ca, în scopul prevenirii accidentelor feroviare determinate de arborii căzuți peste elementele căii ferate, administratorul infrastructurii feroviare va putea asigura în regim de urgență extragerea și îndepărtarea arborilor căzuți, fără marcarea prealabilă a acestora.

Sursa national.ro

Puteți accesa aici ”Nota de fundamentare a OUG nr. 55/03.07.2019

Textul OUG poate fi accesat aici.