trenuri-de-noapte-austriaFaimoase datorită filmelor precum “Crima din Orient Express”, trenurile de noapte aproape au dispărut în Europa însă în prezent unele companii se gândesc să le reintroducă gratie modernizării, transmite Bloomberg.

În secolul trecut, trenurile de noapte rulau pe rute precum Paris-Istanbul sau Londra-Veneția. Însă, pe măsura ce trenurile de mare viteză au permis scurtarea duratei călătoriilor iar apariția companiilor aeriene low cost și a reglementărilor dure impuse de Uniunea Europeană au făcut trenurile de noapte neviabile din acest punct de vedere, marile companii au renunțat la aceste servicii.

În prezent, însă, după ce activiștii pentru mediu, precum Greta Thunberg, i-au făcut pe oameni să se rușineze atunci când zboară cu avionul, segmentul trenurilor de noapte dă semne de revenire. De data aceasta nu mai este vorba de un număr mic de călători de lux care călătoresc în trenuri opulente precum Orient Express ci de oameni obișnuiți și turiști interesați de impactul asupra mediului.

Toate acestea sunt o veste bună pentru Paul Winkler, un inginer de la grupul german Siemens AG, care timp de 27 de ani a construit trenuri și care nu credea că va mai construi trenuri de noapte pentru un client din Europa Occidentală. “Eram la un punct în care am crezut că s-a terminat. Oamenii treceau la avioane și călătorii cu trenul de mare viteză. Unele rute populare au fost închise”, a spus Paul Winkler.

Astfel, călătoriile cu trenul de noapte pe ruta Zurich-Madrid au fost oprite în 2013. Conexiunile între Germania și Amsterdam, Danemarca și Paris au fost oprite în 2014. Operatorul italian Trenitalia a oprit ruta Roma-Paris în 2015 pentru ca în 2016 grupul german Deutsche Bahn AG să pună capăt serviciului său de noapte.

În prezent, însă, o gură de oxigen pentru Siemens este o comandă în valoare de 200 milioane euro pentru trenuri de noapte venită de la operatorul austriac Österreichische Bundesbahnen-Holding AG (ÖBB). Acesta este singurul operator feroviar din Europa Occidentală care nu doar menține dar a decis să își extindă oferta de călătorii cu trenul de noapte.

La mijlocul acestei luni, Siemens va începe să producă 13 noi trenuri de noapte pentru OBB la uzina să de la Simmering, din apropiere de Viena, unde se construiesc trenuri încă din secolul 19. Noile vagoane, care vor suferi prima modificare de design din ultimele șase decenii, vor fi gata de testare la finele lui 2020.

Deocamdată comanda venită de la ÖBB este prima și singura comanda pentru trenuri de noapte primita de Siemens de la o companie feroviară vest europeană în ultimii 15 ani.

Austria, țara amplasată în centrul continentului și fără mari aeroporturi, nu a renunțat niciodată la trenurile de noapte. Compania feroviara ÖBB a preluat vagoanele pe care Deutsche Bahn le-a retras din circulație și a preluat serviciile pe rute precum Hamburg-Zurich și Zurich-Berlin.

Numărul pasagerilor transportați de ÖBB pe rutele de noapte ar urma să înregistreze un avans de 10% în acest an însă pe unele conexiuni precum Viena-Zurich s-a înregistrat chiar o creștere de peste 20%. Compania austriacă a relansat cursele pe ruta Viena-Veneția iar în luna ianuarie 2020 va demara cursele pe ruta Viena-Bruxelles. În prezent, un număr de patru parlamentari germani cer introducerea unor curse de noapte pe ruta Berlin-Bruxelles, pe care ÖBB ar putea să le deservească în cooperare cu Deutsche Bahn.

Chiar și țara natală a Gretei Thunberg, Suedia, pregătește o licitație publică pentru noi curse de trenuri de noapte spre alte țări europene, după ce numărul pasagerilor pentru cursele de noapte dinspre Goetheborg și Stockholm până în zona arctică au crescut cu 43%. În luna noiembrie, autoritățile feroviare din Norvegia au recomandat creșterea curselor de noapte iar elvețienii se gândesc să reintroducă vagoanele de tip cușetă pe care le-au retras din circulație în 2009. În Italia, operatorul Trenitalia, care oferă în continuare curse interne cu trenul de noapte, are de gând să cheltuie 300 milioane euro pentru noi locomotive și modernizarea vagoanelor. În sfârșit, trenul de noapte Caledonian Sleeper care face legătura între Londra și Scoția a fost modernizat.

“În Europa, trenurile de noapte au un viitor din două motive: unul este flight shaming, care îi face pe oameni să se gândească de două ori înainte de a călători cu avionul iar al doilea este obiectivul de a avea o zonă feroviară unică în UE”, a spus Francois Davenne, directorul general al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate (UIC).

În aceste condiții, eforturile ÖBB de a-si moderniza serviciul de tren de noapte pare de bun augur. Noile sale vagoane, care vor intra în circulație din 2022, vor mai multe cușete, mai multa intimitate, cabine de lux cu paturi mai mari și compartimente accesibile persoanelor cu cărucioare.

Sursa business24.ro