trenul-catre-tibet_2China a construit în doar câțiva ani calea ferată către capitala tibetană Lhasa și a dovedit încă o dată că are forță de muncă aproape nelimitată și că poate găsi soluții tehnice și pentru terenul înghețat de la peste 5.000 de metri altitudine.

O cale ferată a recordurilor În 2006 a fost dată în folosință linia de 1.142 de km dintre Golmud și Lhasa, iar trenurile fac 14 ore. Pe această linie se găsește și gara situată la cea mai mare altitudine în lume, Tanggula, la 5.068 m, dar trenurile nu opresc în ea. Nu sunt trenuri de mare viteză pe cei 1.100 km, însă cele existente prind adesea 100 km/h, locomotivele sunt super-puternice, iar vagoanele sunt modificate pentru altitudine. Trenul are trei clase, de la vagoane clasă tipice fără paturi, până la compartimente de dormit cu patru paturi. Linia se numește Qinghai-Tibet Railway.

Cel mai important oraș dintre Lhasa și Golmud este Nagqu (Nagchu), situat la 277 km de Lhasa (drumul durează între 3 ore și jumătate și 4 ore).

În total, de la Beijing la Lhasa sunt 3.750 km, iar trenul zilnic face 40 de ore. Linia de la Golmud la Lhasa a fost construită în cinci ani, cu costuri de 4,2 miliarde dolari. Au lucrat peste 220.000 de oameni, mulți cu măști de oxigen, din moment ce s-au făcut lucrări și în aerul rarefiat de la peste 5.000 de metri altitudine. Inițial trenul făcea 48 de ore, dar timpii s-au redus treptat în acești 13 ani. Puteți urmări o prezentare video a traseului. Pe cei 3.750 km trenul are doar opt opriri, cele mai lungi fiind de 25 de minute. Cea mai lungă porțiune fără oprire este în Tibet, înainte de Lhasa, 900 km, 10 ore.

Costul unui bilet este între 50 și 170 de dolari pentru cei 3.750 km, în funcție de confort. Către Lhasa sunt trenuri directe din 7 orașe mari chineze: Beijing, Shanghai, Chengdu, Guangzhou, Chongqing, Lanzhou și Xining. Din Shanghai în Lhasa drumul durează 48 de ore. Cel mai lung parcurs, de 53-55 de ore, îl are trenul direct Guangzhou Lhasa, 4.980 km, 10 opriri.

În vagoane este pompat oxigen și există și măști, iar ferestrele sunt acoperite cu o folie specială UV pentru a-i proteja pe pasageri de soarele intens de la mare altitudine. Vagoanele sunt presurizate și există un sistem ce generează oxigen, iar prin sistemul de aer condiționat este pompat oxigen suplimentar.

O minune a ingineriei în tărâmul gheții Înainte de 2000 se estima că va dura 10 ani construcția liniei, cu un buget de 2 miliarde dolari, apoi în 2001 s-a vorbit de cinci ani și 2,5 miliarde dolari.

În iunie 2001 China a dat undă verde construcției căii ferate Golmud – Lhasa, iar termenul de finalizare era de șase ani. Calea ferată a ajuns în anii ’50 la Golmud, oraș de altitudine (2.800 m) situat la 2.600 km de Beijing. Între 1958 și 1984 chinezii au construit cei 845 km de cale ferată dintre orașele Xining și Golmud din provincia Qinghai și planul era ca trenul să ajungă până în Lhasa, dar s-a renunțat la acel moment.

Mulți spun că a fost cea mai grea cale ferată de construit, mai ales că au fost realizate 675 de poduri și zece tunele. Cel mai lung pod are 12 km și a fost construit tot fiindcă permafrostul instabil nu ar fi permis trenului să ruleze în siguranță pe un terasament clasic. În total, 160 km sunt pe poduri și viaducte.

Marea problemă a căii ferate ține de faptul că pe 500 km traversează zone cu permafrost, sol înghețat din cauza frigului care însă vara se dezgheață în mod impredictibil în funcție de căldură și linia ferată s-ar scufunda. Pe 960 km din cei 1.140 km linia este la mai mult de 4.000 m altitudine și trei obstacole uriașe au trebuit depășite în timpul construcției: ecosistemul fragil, aerul rarefiat și permafrostul.

Lucrurile nu se opresc aici, iar China a început lucrul la a doua linie de cale ferată către Tibet – Sichuan – Tibet Railway, 1.600 km. Linia pornește din Chengdu, trece prin Ya’an and Kangding, intră în Tibet pe la Qamdo și va avea capătul în Lhasa. Vor fi și porțiuni de 200 km/h și călătoria dintre Chengdu și Lhasa va dura doar 13 ore, față de 36 de ore în prezent.

Mai multe imagini, prezentări video și alte informații în articolul scris de Vlad Barza pe pagina web hotnews