30021_itlodiderailmentpoliziadistato_315846_cropITALIA: În mod clar, trebuie să se răspundă la multe întrebări cu privire la coordonarea proceselor de semnalizare și întreținere a infrastructurii, ca urmare a deraierii la mare viteză a unui tren Trenitalia Frecciarossa 1000 la Livraga, la sud de Lodi, pe 6 februarie. Aceasta a fost cel de-al doilea accident fatal care a avut loc pe o linie dedicată de mare viteză în aproape 60 de ani de funcționare.

A fost prima plecare a zilei spre sud, trenul AV9595 spre Salerno plecase punctual de la Milano Centrale la 05.10. După ce a accelerat pe linia de mare viteză Milano – Bologna, trenul circula cu 292 km/h când a deraiat la ora 05.34.

Vehiculul conducător a părăsit șinele, despărțindu-se de restul trenului și răsturnânduse, a lovit un vagon înlateral înainte de a se opri cu fața opusă din sensul de mers la aproximativ 400 m de punctul de părăsire a căii de rulare. Mecanicul și un alt membru al personalului feroviar care călătorea în cabină au decedat în urma impacturilor multiple.

Restul trenului a continuat în direcția de deplasare, rămânând aliniat, dar deraiat. Cel de-al doilea vehicul a trecut pe partea sa, în timp ce celelalte șase vagoane au rămas în poziție verticală. Din fericire, trenul nu a fost încărcat – în afară de mecanic și colegul său, alți trei angajați se aflau la bord, împreună cu 28 de călători, majoritatea suferind doar răni minore.

Ca și în cazul altor accidente care au implicat garnituri de trenuri moderne, este de remarcat faptul că corpurile sudate din aluminiu ale celor șapte vagoane din spatele vagonului conducător au rămas în mare parte intacte. În afară de daunele aduse zonei cabinei cauzate de coliziunea cu vagoanele în picioare, structura vagonului conducătoar a fost relativ deteriorată, deși s-a separată de boghiurile sale. Este posibil să fi fost rezultatul absorției longitudinale a majorității forțelor de impact în timpul accidentului.

Cauza deraierii trebuie stabilită oficial de către procurorul public din Lodi, Domenico Chiaro. În după-amiaza de după accident, el a confirmat că trenul a deraiat la un macaz, adăugând că este posibil ca eroarea umană să fi fost de vină.

Potrivit presei locale, investigațiile inițiale au sugerat faptul că o intervenție care se executa la macazul spre linia de mare viteză spre sud, spre marginile utilizate ca bază de întreținere a infrastructurii, a fost stabilită în mod incorect

Un raport a adăugat că acest lucru nu a fost detectat de sistemul de control al trenului, deoarece alimentarea cu energie electrică la macaz a fost deconectată.

Lucrările de întreținere au avut loc în zonă peste noapte, iar anchetatorii vor examina, fără îndoială, atât activitatea desfășurată, cât și detaliile comunicărilor dintre personalul de întreținere și centrul de control al liniei pentru pregătirea redeschiderii liniei.

O considerație esențială atât pentru anchetatori, cât și pentru sectorul feroviar în ansamblu trebuie, să fie modul în care ETCS nivelul 2 utilizat pe linie ar putea emite cumva o autorizație de circulație pentru ca AV9595 să circule cu viteză maximă, fără confirmarea corespunzătoare a faptului că toate macazurile de-a lungul traseului au fost stabilite corect, blocate și detectate.

O prezentare video a trenului deraiat poate fi vizionată aici

Prelucrare și foto după Railway Gazette