Ilustrată din perioada anilor 1965

Ilustrată din perioada anilor 1965

Situată pe magistrala feroviară 800, actuala gară Constanţa, cu o suprafaţă de 6.000 mp, a fost inaugurată la 15 mai 1960, când se împlineau 100 de ani de la construirea primei gări a oraşului. În anul 1860 s-a deschis calea ferată Cernavodă-Constanța, construită de o firmă britanică. Gara Constanța-călători se afla atunci pe actualul amplasament al Prefecturii. Din gara Constanța o linie de cale ferată deservea portul și gara maritimă iar altă linie construită ulterior deservea Mamaia (traseul acesteia fiind actualul Bd. Mamaia).

Cu un stil modernist și monumental, proiectul gării Constanța a fost realizat de arhitect Teonic Savulescu în colaborare cu inginerul Dan Ghiocel (I.C.I-C.F Bucureşti) în stilul arhitecturii raţionale practicat în anii ’60, gara din Constanţa oferind un nou tip de monumentalitate. Arhitectura se remarcă prin cupola autoportantă din beton care acoperă un spațiu mare, conferind un stil modern. Copertina exterioară realizează o inspirată conectare cu spațiul urban învecinat. Corpul central al clădirii este situat la capătul bulevardului Ferdinand într-un spațiu care îi scoate in valoare arhitectura dar si permite un acces facil al călătorilor.

Construcția gării pe alt amplasament a permis dezvoltarea urbană în punctele aglomerate din municipiu

Prelucrare după “DOCUMENTARE privind ENCICLOPEDIA GĂRILOR din ROMÂNIA“ și Wikipedia. (Ilustrată din perioada anilor 1965)