madrid-barcelona_ouigo_alstom10 mai 2021 a fost o zi importantă pentru transportul feroviar din Spania. Concurența în transportul feroviar de călători de mare viteză a început efectiv odată cu intrarea în activitate a Ouigo, filiala SNCF care va oferi trenuri Alstom etajate pentru a opera pe ruta Madrid-Barcelona.

La această companie i se va alătura în 2022 și Ilsa, care va oferi și servicii feroviare de mare viteză. Cu Renfe, vor exista trei companii de mare viteză concurente pentru transportul de călători, ceea ce reprezintă o etapă importantă pentru Spania și, de asemenea, pentru Adif, în calitate de administrator de infrastructură feroviară spaniolă, care s-a confruntat cu succes cu acest proces complex de liberalizare prin gestionarea atribuirii capacității acestor trei companii în condiții de transparență și nediscriminare.

Odată cu încorporarea de noi jucători în serviciile de transport de călători și sosirea competiției, nu numai oferta va fi mărită, ci și frecvența trenurilor, ceea ce va contribui la o utilizare mai intensă și mai eficientă a rețelei feroviare existente și viitoare. Principalii beneficiari ai tuturor vor fi cetățenii, care se vor bucura de o îmbunătățire a calității serviciilor oferite de operatori și de prețuri mai mici la bilete.

Adif se așteaptă să crească în mod semnificativ veniturile din taxele de acces la calea ferată din cauza creșterii traficului feroviar în următorii ani. Acest lucru va contribui la accelerarea amortizării investițiilor publice efectuate pentru realizarea a peste 3.500 de kilometri de linii de mare viteză și va stimula sectorul feroviar în plină expansiune în Spania.

Procesul de liberalizare a sectorului feroviar a fost condus de reglementările UE, începând cu transportul de mărfuri în 2005, călătoriile feroviare internaționale în 2010 și trenurile turistice în 2013. Liberalizarea serviciilor comerciale de transport de călători, înființată în 2016, a dus la deschiderea finală a concurenței începând cu 14 decembrie 2020, deși pandemia Covid la nivel mondial a forțat o întârziere până astăzi.

În Spania, un număr relevant de grupuri de afaceri erau foarte interesate să participe la procesul de liberalizare și toate acestea erau concentrate pe principalele axe feroviare de mare viteză: Madrid-Barcelona-frontiera franceză și Valencia-Barcelona; Madrid-Coasta de Est și Madrid-Toledo-Sevilla-Málaga. Astfel, procesul de implementare care va urma a trebuit să stabilească criterii clare care să acorde prioritate alocării capacității liniilor și terminalelor principale în conformitate cu capacitatea sa reală.

Măsurile puse în aplicare în cadrul acestui plan de adaptare au inclus reorganizarea traficului feroviar, punerea la dispoziția diferiților operatori a terenurilor și spațiului din stațiile deținute de Adif și semnarea acordurilor-cadru care garantează rezervarea capacității companiilor pentru o perioadă de 5 ani. Sistemul de taxare Adif a fost consolidat pentru a asigura stabilitatea și certitudinea companiilor.

În același timp, Adif lucrează la diferite proiecte menite să reducă saturația marilor gări de mare viteză, cum ar fi Madrid Puerta de Atocha, Madrid Chamartín sau Barcelona Sants. Toate acestea sunt noduri feroviare cheie, dar limitele capacității lor de creștere datorită amplasării lor centrale în rețeaua urbană au constituit un obstacol în calea procesului de liberalizare a sectorului care trebuia abordat.

Prelucrare după EIM. Foto SNCF