alstom_rama_baterii_germaniaAlstom a efectuat la 7 septembrie 2021 cu trenul cu baterii o călătorie demonstrativă tehnică începând din Chemnitz, Germania. Dezvoltat ca prototip la sediul Hennigsdorf din Alstom, în Germania, rama electrică cu baterie a călătorit la Flöha și Zschopau și apoi înapoi la Chemnitz. În timpul călătoriei, trenul a fost trecut de la funcționarea cu alimentare de la catenară la alimentarea cu baterie, subliniind conducerea tehnologică a Alstom în sistemele de acționare alternative ecologice pentru industria feroviară.

Proiectul inovator a început în 2016 ca un parteneriat de cercetare cu Universitatea Tehnică din Berlin și acoperă dezvoltarea, aprobarea și funcționarea ramelor de călători cu baterii, precum și dovedirea viabilității economice generale a funcționării bateriei pentru căile ferate principale. De asemenea, include pregătirea recomandărilor pentru politicieni, operatori și autorități publice pentru utilizarea trenurilor alimentate cu baterii pe liniile neelectrificate sau parțial electrificate. Aspectul cheie al tehnologiei de propulsie este un sistem de acționare care include o baterie inovatoare de tracțiune care a fost dezvoltată și testată în Mannheim – sediul Alstom pentru baterii specializate și al laboratorului de înaltă tensiune.

Rama electrică alimentată cu baterii a fost dezvoltată în cooperare cu diverși parteneri de proiect. Printre acestea se numără DB Regio, rețeaua regională de transport pentru Baden-Württemberg, Programul național de inovare german pentru tehnologia hidrogenului și a celulelor de combustibil și Universitatea Tehnică din Berlin. Ministerul Federal German al Transporturilor și Infrastructurii Digitale (BMVI) a finanțat proiectul cu o contribuție de aproximativ patru milioane de euro.

De la începutul proiectului, cercetarea științifică însoțitoare de la Universitatea Tehnică din Berlin a fost efectuată de către Departamentul de Operațiuni Feroviare și Infrastructură împreună cu Departamentul de Metode de Dezvoltare a Produselor și Mecatronică. Studiile au arătat, de exemplu, că o mare parte din liniile operate în prezent cu vehicule diesel includ secțiuni neelectrificate cu mult sub 60 de mile. Utilizarea infrastructurii electrificate existente permite vehiculelor electrice alimentate cu baterii să fie operate pe aceste linii fără îmbunătățiri majore la infrastructura existentă. De asemenea, în cadrul proiectului au fost efectuate ample analize dinamice de călătorie și simulări de alimentare cu energie.

Rama electrică va intra în circulație în Baden-Württemberg și Bavaria când noul orar va intra în vigoare în decembrie 2021. Va fi primul tren alimentat cu baterii care va fi aprobat pentru serviciul de călători în Germania din anii 1960.

Prelucrare și foto după ALSTOM