cfr calatori_trenCFR Călători are în vedere finalizarea procedurilor pentru reîncadrarea țării noastre în zona climatică I, ceea ce presupune circulația trenurilor în condiții meteorologice de vară extremă, ca urmare evoluției climatice din ultimii doi ani, a anunțat compania, într-un comunicat. CFR Călători precizează că reglementările privind condițiile normale de funcționare a instalațiilor de climatizare a vagoanelor sunt prevăzute în clar în Normele tehnice feroviare autohtone și internaționale. Valorile parametrilor de lucru pentru instalațiile de climatizare sunt reglementate de organisme internaționale la care sunt aliniate toate statele care dețin căi ferate, inclusiv toate statele membre ale UE, cu referire directă la UIC – Uniunea Internațională a Căilor Ferate (Union Internationale de Chemins de Fer), asociație din care și România face parte ca membru fondator. Documentul de referință este Fișa UIC nr.553-1/2005.

Țara noastră se află în prezent în zona climatică II, conform fișei UIC 553-1/2005, raportat la clasificările pe zone climatice ale țărilor membre ale UIC din Europa, ale cărei prevederi se aplică la proiectarea și construcția  instalațiilor de climatizare din vehiculele feroviare. Potrivit CFR Călători, „reîncadrarea în zona climatică I, va permite CFR Călători realizarea și autorizarea modificărilor pentru materialul rulant nou și modernizat în vederea creșterii confortului termic pe timp de vară”.

Conform fișei menționate, repartiția pe zone este următoarea: ▪ Zona I (temperatură maximă exterioară +40 grade C și umiditate relativă 40%) – Grecia, Italia, Portugalia, Spania; ▪ Zona II (temperatură maximă exterioară +35 grade C și umiditate relativă 50%) – Albania, Austria, Belgia, Bosnia-Herțegovina, Bulgaria, Croația, Cehia, Danemarca, Franța, Germania, Ungaria, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, Iugoslavia și Macedonia, România, Serbia-Muntenegru, Slovacia, Slovenia, Elveția); ▪ Zona III (temperatură maximă exterioară +28 grade C și umiditate relativă 45%) –  Finlanda, Marea Britanie, Norvegia, Suedia.

„Având în vedere că media temperaturilor exterioare din ultima perioadă este de peste 35°C – 38°C, ajungând, conform determinărilor și înregistrărilor din black box-ul procesorului de climatizare, în condiții de funcționare la temperaturi de peste 45°C – 48°C, temperaturi exterioare dezvoltate la nivelul carcasei vagonului și umiditate de 80% (parametru raportat de către ANM), instalațiile de climatizare nu mai pot atinge valorile de regim optim de funcționare. Singura modalitate de a îmbunătăți valorile de regim termic în interiorul vagonului sunt operațiile de mentenanță preventivă și monitorizarea în parcurs cu personal de specialitate a trenurilor care circulă în condițiile descrise anterior, lucrări care în acest moment se efectuează de la începutul sezonului cald în permanență, cu mențiunea că nu poate fi eliminat în totalitate impactul generat de depășirea pragului de temperatură și umiditate”, menționează reprezentanții CFR Călători.

Sursa ceccarbusinessmagazine.ro