Istoria oficială este demontată

lipova-primul-tramvaiIstoria oficială este demontată de documentariști și specialiști în domeniu, care susțin că Lipova avea tramvai cu aproape un deceniu înaintea Timișoarei

Timișoara se laudă de decenii cu o premieră pe care, de fapt, nu ar fi marcat-o, iar de drept ar trebui să-i fie atribuită micului oraș arădean Lipova. Aici ar fi circulat primul tramvai din România. Este vorba de un vagon tras de cai pe șine, pus în circulație în 1860, cu nouă ani înainte de inaugurarea transportului public de acest fel în Timișoara. Controversa a fost stârnită după apariția unor lucrări, în ultimii ani, care au fost documentate atent de specialiști, însă au fost prea puțin mediatizate, astfel că atât arădenii cât și timișorenii învață greșit istoria.

De la Bazarul Turcesc Funcționarea unei linii de tramvai în Lipova este menționată în mai multe lucrări, cum ar fi o monografie a orașului, dar și volume de dată recentă. Brașoveanul Radu Bellu, fost inginer în Regionala de Căi Ferate, a publicat o lucrare monografică numită ”Stațiile CFR Radna-Lipova”. Conform acestei lucrări, o linie de tramvai a fost pusă în funcțiune în Radna în 1860, între Bazarul Turcesc și Băile Lipova. Este vorba de o linie de patru kilometri, care a deservit în special turiști, timp de șase decenii. În 1920, se mai arată în carte, micul tramvai tras de cai a fost înlocuit de o locomotivă cu două vagoane, iar un deceniu mai târziu linia a fost desființată.

Arădenii confirmă Aceste informații sunt confirmate și de specialiști arădeni. Directorul tehnic al Companiei de Transport Public Arad, Petru Cuvineanu, ne-a pus la dispoziție fotografii vechi cu linia de tramvai din Lipova. Cuvineanu este unul dintre autorii lucrării ”Arad – Economie și societate”, lansat în 2016, în care se vorbește și despre primul tramvai care a circulat pe teritoriul actual al României, cel de la Lipova. ”În Timișoara, tramvaiul tras de cai a apărut în 1869, dar la Lipova se circula în acest mod de nouă ani. Se cunoaște prea puțin acest amănunt, poate și pentru că linia din Lipova era organizată de mediul privat, existând un interes economic legat de stațiunea balneară. În orice caz, ne putem mândri și cu faptul că la două luni după Timișoara, orașul Arad lansa trei linii de tramvai trase de cai, care plecau de la gară până la Obor, până în Centru și până la Moara Neuman”, ne-a spus Cuvineanu.

Mândrie locală Primăria Lipova dorește să valorifice informațiile apărute în ultimii ani în aceste volume și caută documentele vechi. Din păcate, până acum nu s-a găsit nimic în arhivele deținute de primărie, pentru că inundațiile din anii ’70 au distrus documentele vechi. 

”Orașul nostru trebuie să dețină și oficial acest statut de primă localitate din România în care a circulat un tramvai. Facem demersuri să obținem documente vechi, pentru că e datoria noastră să valorificăm această informație apărută în câteva lucrări ale unor specialiști. Este o mândrie locală și nu e drept ca un alt oraș să se laude cu ce am realizat înaintea altora”, ne-a spus primarul, Iosif Jichici.

Tramvaiul electric, la Timișoara În domeniul transportului public, Timișoara are totuși o premieră privitor la care nu există dispute: este primul oraș care a avut tramvai electric. Acest mijloc de transport a fost inventat la sfârșitul secolului al XIX-lea, iar prima linie a fost construită în 1881 lângă Berlin. În Timișoara, construirea liniei a început în 1897, iar primul tramvai electric a circulat de la sfârșitul anului 1899.

Aradul se laudă, în schimb, cu primul tren electric, respectiv ”Săgeata verde”, care a avut prima cursă în 1906.

Articol de M.B. de pe pagina web Arad online

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj