suedia-electrif roadAutoritățile suedeze au inaugurat recent prima autostradă electrificată, care poate fi străbătută de camioane hibride diesel/electric, făcând primii pași spre transportul nepoluant. Aflat încă în stadiu de concept, tronsonul de drum electrificat are doar 2 km și se află de-a lungul autostrăzii E16 din centrul Suediei, în apropierea orașului Gävle din centrul Suediei a fost deschis in luna iunie 2017. Scopul creării acestuia este de a demonstra potențialul unui nou tip de vehicule pentru transporturi de marfă.

Mijloacele de transport testate – Scania, care sunt echipate cu motoare bazate pe combustie internă și adaptate pentru funcționarea cu biocombustibili, se pot deplasa și în afara acestui tronson electrificat, cuplând motorul convențional atunci când nu dispun de surse de energie alternativă.

Camionul primește energie electrică dintr-un colector de energie al pantografului care este montat pe cadrul din spatele cabinei. Pantografele sunt, la rândul lor, conectate la linii electrice aeriene care sunt deasupra benzii drepte a drumului, iar camioanele se pot conecta liber și se pot deconecta de la firele suspendate în timp ce se află în mișcare.

Potrivit dezvoltatorilor, camioanele hibride propuse de Scania au nevoie de două pantografe retractabile ce se pot conecta şi deconecta din mers, atunci când au de depășit un obstacol sau un vehicul mai lent. Unul dintre cercetătorii Scania, responsabil de dezvoltarea vehiculelor electrice, susține că prin folosirea tronsoanelor de drum electrificate se poate economisi combustibil în volum considerabil. De asemenea, noile tehnologii pun baza unui nou sistem de transport nepoluant. Autoritatea suedeză de transport Trafikverket, Agenția Suedeză pentru Energie Energimyndigheten, agenția de inovare Vinnova, Scania și Siemens sunt principalii finanțatori ai tehnologiei, în timp ce Regiunea Gävleborg este coordonatorul proiectului.

Prelucrat după informația de pe pagina web Scania si alte surse