Lansarea Căii ferate Baku-Tbilisi-Kars

La 30 octombrie 2017 a avut loc mult așteptata lansare istorică a căii ferate Baku-Tbilisi-Kars, cea mai importantă componentă a rutei internaționale de transport trans-caspic și a proiectului ‘Noul Drum al Mătăsii’ la nivel global.

Baku-Tbilisi-Kars1Importanța și amploarea acestui proiect este evidențiată de faptul, că la deschiderea BTK și trimiterea primului tren de marfă de-a lungul acestuia, au participat lideri ai unui număr de țări care vor fi implicate, într-un fel sau altul, în transportul pe acest coridor. În special, președintele turc Recep Tayyip Erdogan, oficiali de rang înalt din Georgia, Kazahstan, China, Turkmenistan, Kârgâzstan și Tadjikistan au participat la ceremonia solemnă.

Baku-Tbilisi-Kars2Proiectul, care va conecta pentru prima oară căile ferate ale Azerbaidjanului, Georgiei și Turciei, a început în anul 2007 prin semnarea unui acord interguvernamental între cele trei țări, iar un an mai târziu, la 24 iulie 2008, au fost începute lucrările la primul tronson de drum în Turcia. Proiectul prevedea reconstrucția completă a căilor ferate din Azerbaidjan și Georgia de la Marabda la Akhalkalaki și construirea unei infrastructuri complet noi în Akhalkalaki-Kars.

Baku-Tbilisi-Kars3Este de remarcat faptul, că Azerbaidjanul și în acest grandios proiect a preluat rolul principalului ideolog și inițiator. În special, țara a preluat finanțarea realizării proiectului pe teritoriul Georgiei și a oferit un împrumut de 775 milioane de dolari. Proiectul este finanțat de Fondul de Stat Petrolier al Azerbaidjanului, în conformitate cu Decretul Președintelui Republicii Azerbaidjan “Cu privire la implementarea activităților proiectului Baku-Tbilisi-Kars” din 21 februarie 2007, iar la data de 1 octombrie 2017, Georgiei i-a fost alocată suma de 640,3 milioane de dolari.

Multe forțe interesate în eșecul proiectului, au subliniat în mod constant caracterul prelungit al acestuia, dar observăm că construcția părții turcice și o parte a secțiunilor de drum georgiene, au fost desfășurate în zone muntoase.

Aceasta a necesitat anumite soluții tehnice în ceea ce privește siguranța și viteza de deplasare a trenurilor, precum și munca în condiții meteorologice dificile. În acest caz, era mult mai important să nu se grăbească și să se creeze cel mai sigur și mai bun traseu pentru mărfuri și pasageri, iar țările participante la proiect au procedat corect.

Transportatorii din China, Asia Centrală și Europa așteptau, în mod special, deschiderea BTK și acum vor fi răsplătiți pentru răbdare, deoarece termenul de transport al mărfurilor, de exemplu din China spre Europa, va fi redus de la 40-45 la 12-15 zile, precum și costurile de transport pentru furnizarea de produse petroliere și de mărfuri uscate pe piața turcă va scădea considerabil.

Un tren de marfă de 82 de containere, care va inaugura ruta BTK, încărcat cu cereale, a plecat de la Kostanay din Kazahstan acum câteva zile și a ajuns în portul Kuryk la Marea Caspică. Destinația finală va fi portul Mersin din Turcia, iar Kazahstanul a început deja pregătirea celui de-al doilea tren încărcat cu cărbune, destinat pentru România.

Baku-Tbilisi-Kars4Administrațiile căilor ferate din Azerbaidjan, Georgia și Turcia au convenit deja asupra politicii tarifare și au prezentat-o expeditorilor de mărfuri. De exemplu, costul livrării de mărfuri pe ruta Baku-Kars va fi de 37,98 USD per tonă, 2 279 USD per vagon, 529 USD pentru un container de 40 de picioare. Mai multe detalii cu privire la tarife practicate de-a lungul coridorului pot fi găsite aici.

În general, în prima etapă se estimează transporturi de până la cinci milioane de tone de mărfuri și aproximativ un milion de pasageri pe an. Traficul de pasageri va începe în anul 2018. În acest scop ‘Căile Ferate Azerbaidjene’ au achiziționat 30 de vagoane de dormit confortabile de la producătorul elvețian Stadler și 10 locomotive de la producătorul francez Alstom.

BTK poate fi, de asemenea, utilizat pentru a furniza Turciei gaze lichefiate din țările din zona caspică, produse petroliere din Turkmenistan și Azerbaidjan și, desigur, transporturi de containere din China. Acesta este un indicativ al implicării altor țări în acest proiect.

În plus față de construcția căii ferate în sine, au fost și vor fi construite mai multe facilități de infrastructură: un centru logistic în Kars, un punct de schimbare a boghiurilor de la gabaritul 1520 la gabaritul 1435 în Akhalkalaki, două puncte mari de recepție pentru vagoane de marfă și depouri, tot acolo. De asemenea, se intenționează crearea unui depozit de stocare a cărbunelui, precum și a unui terminal mare pentru transvazarea țițeiului, a produselor petroliere și a gazelor lichefiate, după care se va pune în discuție și creșterea volumului traficului de marfă până la 15 milioane de tone pe an.

Pe viitor, BTK va fi o parte importantă a planului de conectare a căilor ferate din Europa și Asia prin tunelul feroviar ‘Marmara’ sub Bosfor și va deveni astfel un adevărat ‘Orient Express’ al secolului XXI.

Informație de pe pagina web Agerpres

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj