19.02.2013 - BRIE COMTE ROBERT (77) - Peu après son départ de Marne-la-Vallée Chessy, gare de départ parisienne de l'offre OUIGO, la rame 760 approche de Paris - Photo : Christophe MASSE

FRANȚA: Operatorul feroviar național SNCF intenționează să-și restructureze operațiunile de mare viteză în următorii trei ani pentru a îmbunătăți utilizarea parcului și a facilita retragerea celor mai vechi trenuri TGV.

Potrivit șefului Călători SNCF Rachel Picard, se așteaptă ca schimbările să reducă costurile de operare cu între 20% și 30%. Dezvăluind propunerile pe 8 ianuarie, ea a subliniat că SNCF trebuie să reducă costul unitar al operațiunilor sale pentru a deveni mai competitiv cu alte moduri, cum ar fi companiile aeriene low-cost, autobuzele pe distanțe lungi și aplicațiile de partajare a călătoriilor. Un operator național mai eficient ar putea, de asemenea, să îi descurajeze pe potențialii rivali să intre pe piața feroviară franceză atunci când este deschisă concurenței începând din 2021, a sugerat ea.

SNCF a început să își extindă conceptul de costuri reduse Ouigo la mai multe rute și prevede că aceasta ar putea reprezenta aproximativ 25% din piața pe distanțe lungi. Picard a declarat, anul trecut, că SNCF urmărește să-și valorifice experiența cu Ouigo, pentru a conduce eficient vehiculele în celelalte operațiuni de mare viteză.

Ouigo se bazează pe utilizarea intensivă a unui parc dedicat foarte mic, iar Picard consideră că ar trebui să fie posibil să crească timpul în care TGV-urile se află în trafic de la o medie de 8 ore la 10 ore pe zi. Acest lucru ar fi realizat printr-o restructurare radicală atât a orarelor, cât și a diagramelor parcului. Serviciile ar începe mai devreme și vor termina mai târziu, în timp ce mai multe trenuri vor fi deservite peste noapte, mai degrabă decât în timpul zilei. De exemplu, ea a sugerat că ar trebui să fie posibilă rularea serviciului Paris – Lyon cu 19 seturi, comparativ cu 24 de astăzi.

“Potențialul este imens”, a explicat ea. “În planurile noastre avem în vedere tăierea parcului TGV de la 400 la 300 de garnituri; vrem să oferim aceeași ofertă cu mai puțin de un sfert de trenuri. Materialul rulant mai mic înseamnă mai puține investiții și costuri mai mici de întreținere.”

Îmbunătățirea utilizării ar permite SNCF să își retragă restul de trenuri PSE și Atlantique, vechi de aproximativ 35 de ani, fără a fi nevoie să cumpere înlocuiri la un cost estimat de 35 de milioane de euro fiecare. Aceasta ar oferi operatorului un parc mai omogen din punct de vedere tehnic, dominat de diferitele construcții ale TGV Duplex.

Este de așteptat ca, în curând, să se înceapă consultarea autorităților locale și regionale cu privire la programul de restructurare. Acest lucru s-ar putea dovedi controversat, presa locală estimând că unele posturi ar putea să își piardă serviciile TGV ca parte a schimbărilor.

Îmbunătățirea eficienței este menită să contribuie la angajamentul continuu al SNCF de a reduce costurile cu 2,5 miliarde de euro între 2016 și 2020, pe care președintele Guillaume Pepy se așteaptă să fie depășit. SNCF a raportat că a redus costurile cu 820 de milioane de euro în 2017, depășind cu mult obiectivul pentru anul de 750 milioane de euro. O alta economie de 780 de milioane de euro a fost bugetata pentru 2018.

Prelucrare după articolul de pe pagina web railgazette