La data de 31 octombrie 1948 se dădea în circulație linia de cale ferată dintre Târgu Jiu și Petroșani, o lucrare de artă impresionantă a ingineriei feroviare din România. Și în prezent această linie feroviară rămâne cea mai complexă construcție feroviară de acest tip din România.
Iată câteva date tehnice ale acestei linii:
- are o lungime totală de 31 km;
- 21 poduri și 59 podețe, cu o lungime totală de 1166 metri, 27 viaducte, cu o lungime totală de 1000 metri, 39 tuneluri, cu o lungime totală de 7880 metri, 2500 metri, ziduri de sprijin și 5 stații de cale ferată (Valea Sadului, Meri, Lainici, Pietrele Albe și Strâmbuța);
- pentru realizarea lucrărilor au fost dislocate 2,3 milioane metri cubi terasamente;
- această linie este singura linie de cale ferată din țară care are 39 de tuneluri pe o distanță de numai 31 km;
- costul total al construcției liniei, la data dării în exploatare, 31 octombrie 1948 era de 1,4 miliarde lei, la acea dată paritatea leu – dolar fiind de 150 lei, la un dolar.
Încă din 1874 a fost luată în calcul construcția unei linii feroviare care să traverseze Carpații și să facă o legătură între Oltenia și Transilvania. Astfel, în anul 1886 a demarat construcția primului tronson iar în anul 1916 linia de cale ferată ajunsese la Bumbești.
Din considerente militare între 1915 și 1916 au fost construiți în regim de urgență, în numai 6 luni, primii km ai liniei, mai precis 16 km de cale ferată între Târgu Jiu și Bumbești. Lucrările au fost conduse de eminentul inginer Nicolae I. Petculescu, șef al serviciului Lucrări Noi din structura CFR, cu colaborarea antreprizelor particulare Dimitrie Maimorolu (terasamente) şi Tiberiu Eremia (construcţii metalice) şi al militarilor Batalionului 1 Căi Ferate, iar cei 16 kilometri ai liniei Târgu Jiu – Bumbeşti au putut fi deschişi circulaţiei după numai şase luni, în ziua de 1 aprilie 1916.
Lucrările la linie au fost reluate în anul 1924 și au continuat pînă în anul 1931(încă 4 km.), apoi au fost stopate timp de 6 ani, reluate în anul 1937 astfel că în anul 1941 au putut fi deschişi circulaţiei cei 8 kilometri de linie cuprinşi între staţiile Bumbeşti şi Meri.
Lucrările au fost finalizate într-o perioadă de 6 luni între 1 aprilie 1948 și 31 octombrie 1948 printr-o activitate fantastică desfășurată de peste 28.000 de voluntari sosiți din toate colțurile țării.
Notă: la prezentarea datelor s-au folosit informațiile furnizate de HISTORIA.
Asociația Inginerilor Feroviari din România salută pe această cale inițiativa Asociației Casa de Ajutor Reciproc CFR împreună cu Asociația Umanitară KANDILA şi Asociația Națională Cultul Eroilor ,,Regina Maria” Hunedoara de a organiza evenimentul „Jubileul – 75 de ani – Linia ferată Bumbeşti – Livezeni”, care se va desfășura în perioada 27-29 octombrie 2023 (aici poate fi accesat programul evenimentului), organizat cu ocazia împlinirii a 75 de ani de la darea în folosință a liniei de cale ferată transcarpatică dintre Târgu Jiu şi Petroşani.
Mai multe detalii privind activitățile legate de acest jubileu se poate găsi pe pagina dedicată evenimentului.
Amintim că de această linie de cale ferată se mai leagă un moment aniversar, împlinirea a 50 de ani de le electrificarea ei in sistemul de 25 kV – 50 Hz.
Pentru cei interesați, mai multe informații privind linia de cale ferată Bumbești – Livezeni puteți găsi în următoarele articole publicate: