Acord provizoriu privind o TEN-T mai durabilă și mai rezilientă aduce Europa mai aproape

Comisia Europeană salută acordul politic la care sa ajuns pe 18 decembrie între Parlamentul European și Consiliu cu privire la regulamentul care stă la baza rețelei transeuropene de transport (TEN-T). Colegislatorii au convenit să intensifice în mod semnificativ eforturile pentru a construi o rețea TEN-T durabilă și rezilientă. Aceasta include stimulente puternice pentru a spori utilizarea unor forme de transport mai durabile și pentru a îmbunătăți multimodalitatea – practica combinării modurilor de transport pentru o singură călătorie – în cadrul sistemului de transport european.

TEN-T revizuit va stabili următoarele obiective obligatorii:

  • Liniile feroviare de călători din centrul TEN-T și rețeaua centrală extinsă vor permite trenurilor să circule cu 160 km/h sau mai mult până în 2040.
  • Sistemul european de management al traficului feroviar (ERTMS) trebuie să fie implementat în întreaga rețea TEN-T ca sistem european unic de semnalizare în Europa, pentru a face calea ferată mai sigură și mai eficientă. În consecință, sistemele naționale vechi de „clasa B” trebuie dezafectate progresiv; acest lucru va stimula industria europeană să investească în ERTMS.
  • Zonele de parcare sigure și securizate vor fi dezvoltate pe rețeaua rutieră centrală și extinsă a rețelei TEN-T până în 2040, în medie la fiecare 150 km. Acest lucru este esențial pentru asigurarea siguranței și a condițiilor de lucru adecvate pentru șoferii profesioniști.
  • Aeroporturile majore, care se ocupă cu peste 12 milioane de pasageri anual, vor trebui conectate prin cale ferată de lung parcurs, un pas major către îmbunătățirea conectivității și accesibilității pentru călători și întărirea competitivității feroviare față de zborurile interne.
  • Numărul de terminale de transbordare trebuie să se dezvolte în concordanță cu fluxurile de trafic actuale și așteptate și cu nevoile sectorului. Capacitatea de manipulare egală la terminalele de marfă trebuie să se îmbunătățească. Acest lucru, pe lângă faptul că permite circulația trenurilor de 740 de metri în rețea, va contribui la transferul mai multor marfuri către moduri de transport mai durabile și va da un impuls sectorului de transport combinat din Europa (folosirea de combinații precum calea ferată pentru transportul de marfă).
  • Toate cele 430 de orașe mari de-a lungul rețelei TEN-T vor trebui să dezvolte planuri de mobilitate urbană durabilă pentru a promova mobilitatea cu emisii reduse și zero.
  • Spațiul maritim european își propune să integreze spațiul maritim cu alte moduri de transport în mod eficient, viabil și durabil. În acest scop, rutele maritime de scurtă distanță vor fi modernizate și vor fi create altele noi, în timp ce porturile maritime vor fi dezvoltate în continuare, precum și conexiunile lor cu hinterland.

În plus, legăturile de transport cu țările terțe învecinate vor fi îmbunătățite prin integrarea Ucrainei, Republicii Moldova, precum și a celor șase parteneri din Balcanii de Vest în noile coridoare europene de transport.

Pentru a asigura finalizarea la timp a rețelei – până în 2030 pentru rețeaua centrală, 2040 pentru rețeaua centrală extinsă și 2050 pentru rețeaua globală – acest acord include, de asemenea, o guvernanță mai bună, cu, de exemplu, acte de punere în aplicare pentru principalele secțiuni transfrontaliere și alte secțiuni naționale specifice de-a lungul celor nouă coridoare europene de transport. Acest lucru, împreună cu o mai bună aliniere între planurile naționale de transport și investiții și obiectivele TEN-T, va asigura coerența atunci când se stabilesc prioritățile pentru infrastructură și investiții.

Pasii urmatori Acordul politic la care sa ajuns trebuie acum adoptat oficial. Odată ce acest proces este finalizat de Parlamentul European și Consiliu, noile reguli vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și vor intra în vigoare 20 de zile mai târziu.

Lansarea noului TEN-T și a celor nouă noi coridoare europene de transport va fi o temă-cheie la Zilele Conectarea Europei de la Bruxelles, între 2 și 5 aprilie 2024, evenimentul emblematic al mobilității în Europa.

Context Regulamentul TEN-T revizuit face parte din European Green Deal, strategia de creștere pe termen lung a UE pentru a face UE neutră din punct de vedere climatic până în 2050.

Prelucrare și hartă după CE Mobilitate și transport

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj