Căile Ferate Portugheze (CP) a numit un consorțiu format din Alstom și partenerul local Domingos da Silva Teixeira drept ofertant preferat pentru un contract de furnizare a 117 unități electrice multiple, în ceea ce operatorul național spune că este cea mai mare achiziție de material rulant din istoria sa.
CP a început să analizeze piața în 2020 înainte ca finanțarea să fie aprobată de guvern în anul următor. Au fost primite șase oferte de la Alstom/DST, CAF, CRRC Tangshan, Hitachi, Stadler și Siemens/Talgo. Cele mai bune și finale oferte au fost apoi acceptate de la Alstom/DST, Stadler și CAF.
Contractul urmează să fie semnat odată cu expirarea perioadei de suspendare de reglementare; Railway Gazette International înțelege că contestațiile din partea ofertanților care au pierdut sunt considerate improbabile.
Valoarea contractului este de 819 milioane de euro, din care 617 milioane de euro provin din surse UE, iar restul de la bugetul național. Achiziția a inclus o cerință din partea ofertanților de a oferi asamblare sau producție locală, iar Alstom și-a reiterat intenția de a construi o fabrică la Matosinhos, la nord de Porto, creând 300 de locuri de muncă. De asemenea, va construi un depozit dedicat la Guifões din apropiere pentru a menține flota.
Parcuri urbane și regionale Contractul-cadru acoperă 62 de UEM care urmează să fie desfășurate în serviciile suburbane din jurul Porto și Lisabona și 55 pentru operațiuni regionale. Trenurile regionale vor fi proiectate să circule cu o viteză maximă de 160 km/h, iar unitățile suburbane la 140 km/h.
Toate trenurile vor fi echipate cu echipamente GSM-R și ETCS la bord, precum și cu sistemul intern de informare a pasagerilor NextStop al CP.
CP intenționează să folosească EMU-urile pentru a înlocui materialul rulant mai vechi, dintre care o parte are o vechime de aproximativ 50-70 de ani, și pentru a crește capacitatea și frecvența serviciilor. De asemenea, îi va permite să înceteze închirierea DMU-urilor Seria 592 de la RENFE care au fost utilizate din 2011 pe rute din nordul și vestul țării care au fost sau sunt acum electrificate.
O alocare dedicată de 34 de seturi suburbane va fi desfășurată pe linia izolată Cascais care circulă spre vest de Lisboa. Dintre acestea, 25 urmează să fie cu sistem dual pentru a sprijini tranziția electrificării liniei de la 1,5 kV DC la 25 kV 50 Hz. Alte 16 UEM de înaltă densitate urmează să fie alocate liniilor de navetă Sado, Sintra și Azambuja din Lisabona și 12 rutelor din jurul Porto.
Trenurile sunt de așteptat să fie livrate în 2026-2029 și există o opțiune ca CP să comande încă 36 de unități multiple pentru servicii suburbane din 2026.
Preluare și foto după Railway Gazette International