Operatorul Căilor Ferate din Austria (ÖBB) va extinde rețeaua sa europeană de trenuri de noapte către noi destinații, după ce 2019 a adus o creștere de 11% a numărului de călători care au preferat călătoriile în timpul nopții, a afirmat directorul general Andreas Matthae, transmite DPA.
“Desigur că acționăm conform așteptărilor legate de protejarea mediului”, a declarat joi Matthae, într-un interviu acordat agenției austriece de presă APA.
Austria, țară amplasată în centrul continentului și fără mari aeroporturi, nu a renunțat niciodată la trenurile de noapte. în urma cu trei ani, ÖBB a preluat vagoanele pe care operatorul feroviar german Deutsche Bahn le-a retras din circulație.
În prezent, brandul Nightjet al ÖBB operează 18 rute feroviare cu trenuri de noapte precum și opt rute suplimentare cu partenerii europeni. Rutele de la Zurich la Berlin și Hamburg transportă anual aproximativ 100.000 de călători.
Transportul feroviar pe timp de noapte, chiar dacă este un produs de nișă, funcționează, a explicat șeful ÖBB. Acesta a adăugat că este în negocieri cu Deutsche Bahn și alți operatori feroviari din Europa pentru extinderea graduală a afacerii pe continent.
Din ianuarie, ÖBB va opera un tren care va face legătura între Viena și Bruxelles, apoi urmează o legătură feroviară care va uni capitala Austriei de Amsterdam.
În secolul trecut, trenurile de noapte rulau pe rute precum Paris-Istanbul sau Londra-Veneția. Însă, pe măsură ce trenurile de mare viteză au permis scurtarea duratei călătoriilor iar apariția companiilor aeriene low-cost și a reglementarilor dure impuse de Uniunea Europeană au făcut trenurile de noapte neviabile din acest punct de vedere, marile companii au renunțat la aceste servicii.
În prezent, însă, după ce activiștii pentru mediu, precum Greta Thunberg, i-au făcut pe oameni să se rușineze atunci când zboară cu avionul, segmentul trenurilor de noapte da semne de revenire. De data aceasta nu mai este vorba de un număr mic de călători de lux care călătoresc în trenuri opulente precum Orient Express ci de oameni obișnuiți și turiști interesaţi de impactul asupra mediului.
Numărul călătorilor transportați de ÖBB pe rutele de noapte ar urma să înregistreze un avans de 10% în acest an însă pe unele conexiuni precum Viena-Zurich s-a înregistrat chiar o creștere de peste 20%.
În prezent, un număr de patru parlamentari germani cer introducerea unor curse de noapte pe ruta Berlin-Bruxelles, pe care ÖBB ar putea să le deservească în cooperare cu Deutsche Bahn.
Chiar și țara natala a Gretei Thunberg, Suedia, pregăteşte o licitație publica pentru noi curse de trenuri de noapte spre alte tari europene, după ce numărul călătorilor pentru cursele de noapte dinspre Goetheborg și Stockholm până în zona arctică au crescut cu 43%. în luna noiembrie, autoritățile feroviare din Norvegia au recomandat creșterea curselor de noapte iar elvețienii se gândesc să reintroducă vagoanele de tip cușetă pe care le-au retras din circulație în 2009. În Italia, operatorul Trenitalia, care oferă în continuare curse interne cu trenul de noapte, are de gând să cheltuie 300 milioane euro pentru noi locomotive și modernizarea vagoanelor. În sfârșit, trenul de noapte Caledonian Sleeper care face legătura între Londra și Scoția a fost modernizat.
“În Europa, trenurile de noapte au un viitor din două motive: unul este flight shaming, care ii face pe oameni să se gândească de două ori înainte de a călători cu avionul, iar al doilea este obiectivul de a avea o zonă feroviară unica în UE”, a spus Francois Davenne, directorul general al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate (UIC).
În aceste condiţii, eforturile ÖBB de a-și moderniza serviciul de tren de noapte pare de bun augur. Noile sale vagoane, care vor intra în circulație din 2022, vor mai multe cușete, mai multa intimitate, cabine de lux cu paturi mai mari și compartimente accesibile persoanelor cu cărucioare.
Prelucrare după business24.ro
Mai puteți citi pe această temă: