“Daca ne dorim sa avem și în Romania un sistem de cale ferata eficient, ca în restul Europei, atunci trebui sa colaboram toți cei care suntem direct implicați, atât CFR SA cat și sindicatele. Daca nu înțelegem ca pentru progres e nevoie sa colaboram, atunci vom realiza lucrurile exact ca pana acum”, a punctat Gigi Gavrilă, Președintele Autorității pentru Reforma Feroviara (ARF), cu ocazia participării la Summit-ul Zilele Feroviare organizat de către Club Feroviar și Asociația Industriei Feroviare din Romania (AIF), la București, în perioada 16-17 octombrie.
In prezent, Autoritatea pentru Reforma Feroviara derulează un proiect semnificativ, fiind vorba de Studiul pentru Sustenabilitate și Eficientizare a rețelei feroviare din Romania.
Obiectivul acestuia consta, în principal, în realizarea unei analize cuprinzătoare de eficientizare a rețelei feroviare din România dar și în identificarea masurilor necesare în vederea administrării eficiente a rețelei feroviare.
Contractul de consultanta a fost atribuit în august 2018 unui consorțiu format din companiile Synergetics (România), Panteia (Olanda) și Railistics (Germania). Primele analize au demarat în septembrie 2018.
“Proiectul se va derula pe o perioada de 18 luni, acesta fiind foarte important pentru noi. Astfel, se va derula analiza fiecărei linii secundare din punct de vedere funcțional, tehnic, contractual și de exploatare. Se va analiza necesarul de mobilitate din zonele deservite de liniile de cale ferata și conexiuni de infrastructura feroviara. De asemenea, se va efectua o analiza cost-beneficiu pentru fiecare linie secundara (inclusiv analiza socio-economica și financiara a zonelor deservite de aceste linii)”, a precizat Președintele ARF.
Un alt scop al proiectului consta în analiza scenariului privind conservarea unor sectoare de transport. Este vorba de liniile secundare.
“Aceasta ar fi cea mai puțin benefica din punct de vedere al economic. în anumite cazuri, s-ar putea sa constatam ca nu mai e nevoie de acele linii, iar costurile de mentenanță nu se mai justifica. în acest caz, banii care sunt în prezent alocați acestor sectoare ar putea fi distribuiți către alte proiecte de infrastructura, mai fezabile”, a adăugat Gigi Gavrilă.
Potrivit acestei masuri, se urmărește analizarea fiecărei linii secundare și propunerea unui scenariu optim cu privire la:
- îmbunătățirea operațiunilor de transport feroviar de calatori – mai eficient și atractiv
- reducerea costurilor de operare, gestionare trafic, întreținere
- bugetele necesare pentru sporirea eficientei
- efectul asupra volumului de pasageri când o linie este închisă
- atragerea operatorilor de marfa
Rezultatele proiectului urmăresc:
- inventarierea rutelor și liniile feroviare analizate
- analiza de trafic existent și potențial
- scenarii și costuri
- analiza de sustenabilitate la nivelul rețelei
- identificarea diferitelor soluții aplicabile liniilor non-interoperabile (transfer către autoritățile locale pentru deservirea transportului local, identificarea unor condiții mai bune pentru închiriere sau conservare)
Un alt proiect extrem de important ce va fi derulat de către Autoritatea pentru Reforma Feroviara este achiziția de material rulant. Acesta nu va fi disponibil doar operatorului național de transport feroviar de calatori.
“In stabilirea contractelor de servicii publice vor fi introduse articole astfel încât toți operatorii de transport feroviar de pasageri sa poată prelua o parte din materialul rulant pus la dispoziție de către ARF”, a clarificat Președintele Autorității pentru Reforma Feroviara.
Informație preluată de pe pagina web Club Feroviar