După ce cu aproape o lună în urmă CFR comunica oficial, pe SEAP, încheierea contractului pentru studiul de fezabilitate necesar reabilitării căii ferate de la frontiera cu Ucraina până la Dărmănești (pe un singur fir), zilele trecute CFR a publicat anunțul de atribuire al contractului privind studiul de fezabilitate pentru reabilitarea căii ferate de la Dărmănești la Suceava (un singur fir) și de la Suceava spre Pașcani (două fire). In ambele cazuri este vorba de documentații a căror realizare este finanțată cu fonduri europene iar scopul acestor documentații – fază S.F. – este de a crea premisele ca în exercițiul financiar următor al Uniunii Europene (2021 – 2027) să poată fi finanțată proiectarea și execuția lucrărilor în așa fel încât, la final, să poată să se circule cu 120 km/h pentru trenurile de marfă și 160 km/h pentru trenurile de călători.
Licitația pentru realizarea unui Studiu de Fezabilitate în vederea reabilitării liniei de cale ferată Pașcani – Dărmănești a fost adjudecată. Deliberarea cu privire la oferta câștigătoare s-a făcut, potrivit celor postate în SEAP/SICAP pe data de 3 februarie. Contractul a fost semnat abia pe data de 11 martie, dar anunțul de atribuire a fost postat pe SEAP/SICAP abia în data de 4 Aprilie, deși data transmiterii figurează ca fiind aceeași cu cea a semnării contractului.
Reabilitarea este prevăzută în Master Planul General de Transport al României (MPGTR) într-o anexă cu sursele de finanțare pentru infrastructura feroviară în perioada 2020 – 2030. Sursa de finanțare sunt programele europene destinate infrastructurii de transport și finanțate din fondul de coeziune (FC) – în perioada 2014-2020 fiind vorba de POIM – iar „perioada de elaborare” fiind, potrivit MPGTR, anii 2021 și 2022.
Potrivit anunțului de atribuire din data de 4 aprilie, valoarea contractului din 11 martie este de 8,4 milioane lei iar finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile atrase în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM). Asta în condițiile în care valoarea estimată înainte de a avea loc licitația a fost de 9.833.922,45 lei, fără TVA.
Anunțul de participare la licitație a fost postat în SEAP pe data de 13 august 2019 iar data limită de depunere a ofertelor la licitația deschisă a fost 18 septembrie 2019, după care s-a luat decizia prelungirii până pe data de 25 septembrie a termenului limită de depunere a ofertelor. Au fost analizate trei oferte depuse, motiv pentru care analiza a durat patru luni și jumătate. Menționăm că nu „prețul cel mai scăzut”, ci „cel mai bun raport calitate – preț” a fost criteriul de atribuire al contractului, componenta financiară având o pondere de 40%.
Câștigător al licitației și, evident, cel cu care CFR a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate este cel de-al treilea ofertant, anume asocierea firmelor TPF INGINERIE SRL (leader) și I.S.P.C.F., în care Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” (va presta activitatea de cercetare și lucrări arheologice) este subcontractant cu 0,06% iar terț susținător este firma spaniolă TRN TARYET. Liderul de asociere e o firmă care are asociat belgian, un administrator belgian și altul român și a mai prins contracte destul de importante prin țara noastră, cum ar fi cu Administrația Porturilor Maritime. Al doilea asociat este Institutul de Cercetări și Proiectare Căi Ferate – cu 70 de ani vechime în țara noastră – și care are un portofoliu impresionant de proiecte finalizate și alte numeroase contracte în derulare între care și cel privind realizarea studiului de fezabilitate pentru „Reabilitarea liniei de cale ferată Focșani – Roman” (de asemenea pe fonduri europene, urmând să fie tot cale ferată de mare viteză, contractul fiind semnat în asociere cu TPF INGINERIE SRL pe data de 22 februarie). Cât despre terțul susținător, menționăm că este o companie spaniolă mare rezultată din fuziunea altor trei companii de profil la începutul anilor 90 având sediul la Madrid și un birou la Barcelona, precum și reprezentanțe în Columbia, Maroc, Mexic și Peru, derulând proiecte în 34 de țări ale lumii iar printre „cărțile sale de vizită” se numără: studiul de fezabilitate pentru o linie feroviară de mare viteză (320kmh) pentru pasagerii dintre Dammam și Riyadh, Planul de facilități feroviare pentru transportul intermodal în Comunitatea Valencia, Proiectarea preliminară a liniei feroviare Valencia – Alicante (circa 200 km lungime), Proiectarea preliminară a unei linii de cale ferată de 380 km între Stretch Wrocław și Szczecin, stațiile intermodale madrilene din Plaza Elíptica și Plaza Castilla șamd.
Mai multe detalii le puteți afla din articolul publicat pe pagina web obiectivdesuceava.ro