Agitatul proiect feroviar de mare viteză între Franța și Italia a fost lovit o altă întârziere – primul ministru italian a pus ofertele de construcție în schema în așteptare. Mișcarea lui Giuseppe Conte a venit după ce Eurovino Treno Alta Velocità (TAV) a fost criticată de cel mai mare partid din coaliție a guvernului, Mișcarea Cinci Stele. Partenerii lor guvernamentali, Liga, încă o susțin.
TAV este un joint-venture între Italia și Franța care are ca scop conectarea Turinului și Lyonului printr-un tunel de 58 km (36 mile) prin Alpi. Se așteaptă să se înjumătățească timpul de călătorie între cele două orașe la doar două ore. Tunelul ar permite, de asemenea, călătoria de la Paris la Milano în aproximativ patru ore, în scădere de la aproape șapte.
Costurile au fost inițial estimate să atingă 8,6 miliarde de euro (7,7 miliarde de lire sterline), însă ministrul italian de transport, Danilo Toninelli, membru al Cinci stele, a pus prețul final la peste 20 de miliarde de euro. UE a promis în primul rând să finanțeze până la 40% din cost, Italia până la 35% și Franța până la 25%. Vineri, însă, ministrul francez al transporturilor, Elisabeth Borne, a declarat că, Comisia Europeană a oferit să crească cota sa la 50%, lăsând Franța și Italia să acopere 25% fiecare.
Linia ferată a fost o sursă constantă de controversă în cadrul politicii italiene. Suporterii susțin că vor lua milioane de mașini și camioane de pe șosea și vor reduce drastic emisiile de gaze cu efect de seră din regiune. Dar adversarii spun că costurile vor fi prea mari, iar banii ar fi mai bine de cheltuit pentru modernizarea drumurilor și a podurilor existente.
Un raport al guvernului italian a concluzionat luna trecută că tunelul ar fi ” profitabil foarte negativ” și ar pierde 7 miliarde de euro până în 2059. Dar metodologia concluziilor sale a fost criticată. Puteți urmări o prezentare video a problemelor legate de proiect în limba engleză.
Prelucrare după articolul lui John Paul Ging euronews.com
Notă. Lucrările de inginerie civilă au început prin construirea punctelor de acces și a tunelului de recunoaștere geologică. Construcția reală a liniei a fost inițial planificată pentru a începe în 2014-2015, însă finanțarea a fost amânată. Proiectul a fost aprobat în 2015 pentru un cost de 25 de miliarde de euro, din care 8 miliarde de euro pentru tunelul de bază. Ratificarea tratatului corespunzător între cele două țări de către parlamentele lor, încheiat cu votul Senatului francez din 26 ianuarie 2017, și publicarea unei invitații la licitație pentru studii detaliate de construcție pentru partea franceză a tunelului la sfârșitul anului 2016. Construcția a început totuși oficial, dar galeria de recunoaștere de 9 km care este tunelată de la Saint-Martin-de-la-Porte spre Italia este perforată de-a lungul axei tubului sudic al tunelului la diametrul său final. La sfârșitul lunii decembrie 2016, acest tunel de recunoaștere a întâmpinat o zonă dificilă din punct de vedere geologic cu șisturi de cărbune rupte, fracturate în apă, și de câteva luni a făcut progrese foarte lente prin aceasta. Tunelul a trecut această zonă în primăvara anului 2017 după injectarea a 30 de tone de rășină de armare și avansează din nou la viteza nominală. În august 2018, este de 50% completă. Construcția tunelului de bază este prevăzută să înceapă oficial în 2019 și să dureze aproximativ 10 ani. Sursa wikipedia.org