Soarta CFR Marfă urmează să fie decisă anul viitor, de către Comisia Europeană și statul român, urmând a se lua hotărârea dacă, ștergerea datoriilor, acordată în 2013, este sau nu considerată ajutor de stat.
Dacă în urmă cu 10 ani, CFR Marfă valora peste 1 miliard euro, astăzi, oficialii guvernamentali ar putea vinde operatorul feroviar de marfă pe o sumă derizorie. Mai mult, până la reluarea privatizării companiei CFR Marfă, prevăzută pentru anul 2020, guvernul administrat de Viorica Dăncilă trebuie să rezolve problema privind ştergerea datoriilor din anului 2013. La sfârşitul anului 2017, oficialii europeni au demarat o investigaţie privind stingerea de către statul român a datoriilor CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit companei un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
Oficialii CFR Marfă spun că bugetul de venituri şi cheltuieli înseamnă venituri de circa 925 milioane lei.
“Niciodată, CFR Marfă nu a primit 1 leu de la bugetul de stat, operatorul feroviar nu are datorii la bugetul de stat. Datoriile CFR Marfă către CFR SA sunt de circa 800 milioane lei, din care 230 milioane lei penalităţi de întârziere. CFR Marfă are de încasat aceeaşi sumă de la diverse firme de stat. Trebuie să aşteptăm să vedem ce spune Comisia Europeană, ce recomandă, statul român trebuie sa decidă. CFR Marfă nu moare, este o companie cu aproape 7.000 de salariaţi, 1.000 locomotive, zeci de mii de vagoane şi un patrimoniu imens”, ne-au declarat oficialii CFR Marfă.
Chiar dacă reprezentanţii Comisiei Europene spun că ştergerea datoriilor CFR Marfă, din 2013, înseamnă ajutor de stat ilegal, statul român decide soarta operatorului feroviar de marfă. “Nu este obligatorie decizia Comisiei Europene, statul român ca şi proprietar al CFR Marfă decide tot, Comisia Europeană poate veni cu anumite constrângeri dar nu pot decide, guvernul nostru trebuie să-şi apere drepturile şi să negocieze cu reprezentanti comisiei europene”, ne-a explicat Iulică Măntescu, preşedintele Alianţei Federaţiilor Tehnice Feroviare.
Măntescu a menţionat că oficialii europeni au un termen de doi ani din momentul demarării investigaţiei pentru a furniza un răspuns privind un posibil ajutor de stat. “Decembrie 2019 este termen final, investigaţia a început în decembrie 2017”, a precizat Iulică Măntescu, preşedintele Alianţei Federaţiilor Tehnice Feroviare.
Articol de Stefan Etves , pagina web capital.ro