ERTMS are mai multe avantaje în comparație cu sistemele naționale (Clasa B). Unele dintre aceste avantaje, pe lângă interoperabilitate, sunt următoarele:
- Siguranță mai mare
Supravegherea continuă a vitezei trenurilor presupune un nivel de siguranță mai ridicat decât în majoritatea sistemelor naționale de protecție a trenurilor.
- Capacitate crescută
ERTMS face posibilă reducerea distanței minime sau a timpului dintre trenuri, ceea ce crește capacitatea rețelei. Amploarea precisă a acestui beneficiu depinde de mai multe aspecte, cum ar fi caracteristicile căii și sistemele de protecție a trenurilor existente înainte de instalarea ERTMS.
- Performanță mai mare
ERTMS definește standarde înalte pentru componente și subsisteme. Datorită unor standarde atât de înalte, este mai puțin probabil să apară eșecuri, iar punctualitatea este sporită.
- Crearea unei piețe fără întreruperi pentru transportul feroviar
ERTMS va facilita dezvoltarea serviciilor feroviare transfrontaliere în comparație cu sistemele naționale de clasă B și, prin urmare, va consolida competitivitatea transportului feroviar față de transportul rutier.
- Reducerea potențială a costurilor de întreținere
ERTMS va reduce costurile datorită unui număr mai mic de componente de cale, în special cu ERTMS Nivelul 2 (deoarece semnalele de pe linie nu mai sunt necesare) și chiar mai mult cu ERTMS Nivelul 3, care poate funcționa fără majoritatea sistemelor de detectare a trenurilor de pe cale.
- Personal
Majoritatea companiilor feroviare se confruntă cu provocarea îmbătrânirii personalului și, în același timp, se luptă să găsească înlocuitori. Implementarea ERTMS, inclusiv digitalizarea interblocării și operarea automată a trenurilor (ATO), va contribui la abordarea acestei probleme prin creșterea eficienței operării.
- Digitalizare
ERTMS și noul său subsistem de transmisie radio, în special, viitorul sistem de comunicații mobile feroviare (FRMCS), face posibilă digitizarea sistemului feroviar. La rândul său, acest lucru permite, printre altele, extinderea ATO, îmbunătățirea intervalului de încredere la detectarea locației trenului.
Prelucrare și foto după Comisia Europeană – Mobilitate și transport