Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, o schemă italiană de 110 milioane EUR pentru a încuraja trecerea traficului de mărfuri de la rutier la feroviar. Scopul schemei este de a promova transferul modal al transportului de marfă către calea ferată, care este un mod de transport mai ecologic, și de a contribui la reducerea emisiilor de CO2 și a congestionării rutiere.
În cadrul schemei, ajutorul va lua forma unui grant direct. Schema este deschisă
- companiilor care utilizează servicii de transport feroviar intermodal și/sau transbordat și
- operatorilor de transport multimodal care comandă întreprinderilor feroviare trenuri bloc care circulă cu sistem de tracțiune electrică.
Suma maximă a ajutorului este de 2,5 EURO pe tren-km. Nivelul de sprijin reflectă economiile de costuri externe ale transportului feroviar în comparație cu transportul rutier. Schema se va desfășura până la 31 decembrie 2027.
Comisia a evaluat schema în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special în temeiul articolului 93 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și în Orientările privind ajutorul de stat pentru întreprinderile feroviare.
Comisia a constatat că schema este necesară și proporțională pentru a promova utilizarea transportului feroviar, care este mai puțin poluant decât transportul rutier și contribuie la reducerea congestionării rutiere. Prin urmare, măsura va fi benefică atât pentru mediu, cât și pentru mobilitate. În plus, Comisia a constatat că ajutorul va avea un „efect de stimulare”, deoarece beneficiarii nu ar efectua schimbarea în aceeași măsură în absența sprijinului public.
Prin urmare, Comisia a concluzionat că măsura va contribui la facilitarea trecerii transportului de mărfuri de la rutier la cel feroviar, în conformitate cu obiectivele Strategiei UE pentru mobilitate durabilă și inteligentă și ale Pactului ecologic european. În plus, Comisia a concluzionat că sistemul este proporțional, deoarece este limitat la minimul necesar și are un impact limitat asupra concurenței și comerțului dintre statele membre. Pe această bază, Comisia a concluzionat că schema italiană este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Prelucrare după Comisia Europeană