Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, o schemă portugheză de 45 de milioane EURO pentru a încuraja trecerea traficului de mărfuri de la rutier la feroviar. Scopul schemei este de a promova transferul modal al transportului de marfă către calea ferată, care este un mod de transport mai ecologic și este în conformitate cu obiectivele Strategiei de mobilitate durabilă și inteligentă a Comisiei și ale Pactului ecologic european.
În cadrul schemei, ajutorul va lua forma subvențiilor directe. Schema este deschisă întreprinderilor feroviare care sunt autorizate de Agenția Portugheză pentru Mobilitate și Transport să furnizeze servicii de transport feroviar de marfă pe infrastructura feroviară publică existentă în Portugalia. Nivelul de sprijin reflectă costurile externe (adică costurile de mediu, cum ar fi emisiile de CO2 și poluarea aerului; precum și costurile socio-economice, cum ar fi aglomerația, accidentele, poluarea fonică) pe care transportul feroviar le permite să le evite în comparație cu transportul rutier de marfă. Bugetul anual maxim se ridică la 9 milioane EURO, cu un buget total de 45 milioane EURO pe durata de cinci ani a schemei. Schema se va desfășura până în 2029.
Comisia a evaluat schema în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special în temeiul articolului 93 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și în Orientările privind ajutorul de stat pentru întreprinderile feroviare. Comisia a constatat că schema este necesară și adecvată pentru a promova utilizarea transportului feroviar, care este mai puțin poluant decât transportul rutier. În plus, Comisia a constatat că ajutorul va avea un „efect de stimulare”, deoarece beneficiarii trebuie să se angajeze să reflecte ajutorul prin oferirea de prețuri mai mici pentru a atrage clienți care vor alege între transportul feroviar și rutier. Prin urmare, Comisia a concluzionat că măsura va contribui la facilitarea trecerii transportului de mărfuri de la rutier la cel feroviar. În plus, Comisia a constatat că sistemul este proporțional, deoarece este limitat la minimul necesar și are un impact limitat asupra concurenței și comerțului dintre statele membre.
Pe această bază, Comisia a aprobat schema portugheză în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Prelucrare după Comisia Europeană