Comisia Europeană a autorizat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, o schemă de ajutor franceză Ajutor francez în valoare de 959 de milioane de euro care vizează promovarea transferului modal. În cadrul schemei, sprijinul va lua forma unei reduceri a taxei de utilizare a infrastructurii feroviare pentru anii 2020-2024.
Măsura face parte dintr-o strategie națională de dezvoltare a transportului feroviar de marfă. Obiectivul principal al schemei de sprijin pentru transportul feroviar de marfă este de a sprijini operatorii de transport feroviar de marfă din Franța, care și-au văzut cota de piață în scădere (printre altele, din cauza consecințelor economice ale pandemiei de COVID-19) și contribuie astfel la un transfer modal de la rutier spre cale ferată.
Comisia a evaluat schema în raport cu normele UE privind ajutoarele de stat și, în special, cu Orientările privind ajutorul de stat acordat întreprinderilor feroviare. Comisia a concluzionat că schema este necesară și proporțională pentru a promova transportul feroviar, care este mai puțin poluant decât transportul rutier și reduce congestionarea rutieră. Prin urmare, regimul va fi benefic atât pentru mediu, cât și pentru mobilitate. În plus, ajutorul constituie un stimulent efectiv dat fiind că, în absența finanțării publice, beneficiarii nu ar desfășura sau ar desfășura mai puține activități legate de transportul feroviar de marfă. În cele din urmă, Comisia a constatat că măsura va contribui la coordonarea transporturilor și va facilita transferul transportului de mărfuri de la rutier la cel feroviar, în conformitate cu obiectivele Pactului ecologic european, fără a denatura în mod nejustificat concurența. Pe această bază, Comisia a autorizat schema franceză în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Prelucrare după Comisia Europeană