Pe 23 mai, Comisia Europeană a decis să trimită un aviz motivat Ungariei [INFR(2023)2154] pentru transpunerea și aplicarea incorectă a anumitor norme ale UE privind spațiul feroviar unic european.
Cadrul juridic maghiar pentru transportul feroviar nu este pe deplin conform cu Directiva 2012/34/UE privind instituirea spațiului feroviar unic european, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2016/2370. Dispozițiile naționale par să limiteze în mod nejustificat dreptul de a solicita un test de echilibru economic.
Acest test este utilizat pentru a evalua impactul noilor servicii feroviare asupra conexiunilor feroviare existente operate ca serviciu public, în vederea realizării unui echilibru între interesele operatorilor care prestează servicii în condițiile pieței și cele ale întreprinderilor care operează servicii feroviare în temeiul unui contract de serviciu public.
Comisia își menține totodată opinia că legislația din Ungaria nu respectă dispozițiile Directivei 2012/34/UE în ceea ce privește independența funcțiilor esențiale ale administratorului de infrastructură, posibilitatea administratorului de infrastructură de a încheia acorduri de cooperare cu întreprinderile feroviare și regulile privind cooperarea dintre organismul național de reglementare și omologii săi din alte state membre. Avizul motivat de astăzi urmează unei scrisori de punere în întârziere trimise de Comisie în noiembrie 2023.
Până în prezent, Ungaria nu a luat nicio măsură corectivă pentru a răspunde preocupărilor Comisiei. Prin urmare, Comisia a decis să emită un aviz motivat adresat Ungariei, care are la dispoziție două luni pentru a răspunde argumentelor invocate de Comisie. Dacă nu primește un răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu privire la acest caz.
Preluare după Comisia Europeană