Guvernul de la Praga a anunțat ca intenționează sa privatizeze operatorul național de transport feroviar de marfa, CD Cargo. Ideea a fost reluata de către Dan Ťok, ministrul ceh al Transporturilor si, potrivit acestuia, operatorul are nevoie de un investitor privat pentru a-si menține poziția pe piață.
“CD Cargo activează pe o piață competitiva. Dar deoarece este încă o subsidiara a Cailor Ferate Cehe se afla pe o poziție deloc avantajoasa. Se presupune ca o sursa de capital privat va sprijini investițiile viitoare de care operatorul are nevoie. Mă refer la nevoia de locomotive si vagoane noi”, a precizat ministrul Ťok presei locale.
Planul de a privatiza CD Cargo a fost dezbătut de către guvernul ceh in ultimii ani. Anumite guvernări au promovat ideea, altele, dimpotrivă, nici măcar nu au inclus-o pe agenda lor. Actualul guvern, condus de către Premierul Andrej Babiš, nu oferă informații sau masuri exacte prin care intenționează sa atragă investitori străini, însă ministrul Transporturilor a făcut publice câteva indicii.
“In prezent activitatea CD Cargo merge bine. Dar îmi doresc sa poată funcționa la fel de bine si peste 5, 10 sau 15 ani. Daca nu iau acum niște masuri concrete, s-ar putea sa vina o vreme când CD Cargo sa nu mai aibă nicio valoare pe piață. Oare ce se va întâmpla atunci cu acest operator?”, a punctat ministrul Dan Ťok.
In același timp, CD Cargo este o subsidiara importanta a Cailor Ferate Cehe, iar o subsidiara de transport de marfa constituie o sursa cheie de profit pentru un holding deținut de stat.
In prima jumătate a lui 2018, Căile Ferate din Cehia au avut pierderi de 388 milioane de coroane cehe (peste 15 milioane de euro), in timp ce CD Cargo a avut un profit 350 milioane coroane cehe (aproximativ 14 milioane euro).
Daca divizia de marfa va fi separata de holding, atunci acesta din urma va solicita mărirea valorii subvenției primite de la stat.
Posibilitatea privatizării CD Cargo ridica si alt gen de probleme in privința viitorului pieței de transport feroviar de marfa din Cehia. Si asta deoarece in ultimii ani, companiile poloneze si-au sporit activitatea de piață din Cehia. Reamintim ca in 2015, PKP Cargo a achiziționat operatorul ceh Advanced World Transport (AWT), al doilea ca mărime după cel de stat.
La începutul lunii octombrie 2018, alta mare companie poloneza PKN Orlen a preluat in totalitate acțiunile Unipetrol, cea mai mare rafinărie din Cehia. In consecința, Unipetrol Doprava, subsidiara a Unipetrol si al patrulea operator de transport feroviar de marfa din Cehia, se afla acum tot in posesia unei companii poloneze.
In Cehia, CD Cargo deține o cota de 68,5% din piață transportului feroviar de marfa. In 2017, operatorul a transportat 66,1 milioane tone de marfa.
Cine ar putea fi, in final, investitorii interesați de acest operator mare, este acum o întrebare fireasca. Oare companii poloneze, germane sau va fi un investitor local?
Este un subiect important despre care vom mai scrie cu siguranță.
Articol preluat de pe pagina web Club Feroviar