Un om de afaceri din Târgu Mureş s-a angajat, încă din anul 2017, să repună în circulaţie, în scop turistic, „Mocăniţa” pe linia îngustă dintre Lunca Arieşului şi Baia de Arieş, pe lungimea totală de aproximativ 23 de kilometri. Cristian Răspopa are o afacere similară în judeţele Mureş şi Bistriţa-Năsăud, relansând „Mocăniţa” pe ruta Rîciu – Teaca, dar spune că traseul din Munţii Apuseni are un potenţial turistic mult mai ridicat.
Pe parcursul anilor 2017 – 2018, în zonă au avut loc acţiuni de defrişare şi de recondiţionare a liniilor de cale ferată. De asemenea, au fost recondiţionate vagoanele necesare, iar intenţia omului de afaceri era să închirieze 3 locomotive. La acea vreme, Cristian Răspopa a menţionat că trenul va circula o dată sau de mai multe ori pe zi, în funcţie de numărul turiştilor.
Planurile acestuia nu au fost puse în practică, existând persoane care au acuzat sustragerea liniilor de cale ferată şi vânzarea acestora la fier vechi. De asemenea, a fost formulată şi o plângere penală, care nu s-a concretizat, deocamdată, cu vreun doar trimis în instanţă. Omul de afaceri a respins toate acuzaţiile şi a precizat că trenul turistic va fi pus în funcţiune.
Înainte de Anul Nou câțiva localnici au călătorit cu el, cu ocazia unei probe de drum, pe tronsonul Lunca – Sălciua. Puteți accesa aici o prezentare video de Roșca Gheorghe.
„Mocăniţa” a fost construită la începutul celui de-al doilea deceniu al secolului trecut şi a fost botezată după denumirea locuitorilor din Apuseni, cunoscuţi în termeni populari ca „mocani”. Linia îngustă din Munţii Apuseni circula pe ruta Abrud – Turda, pe distanţa de 94 km, având 4 gări, una dintre ele fiind la Baia de Arieş, şi 17 halte. Trenul a fost desfiinţat în anul 2008, în mandatul lui Traian Băsescu, de ministru al Transporturilor. Ulterior, Consiliul Judeţean a reuşit să obţină statutul de ”monument istoric” pentru traseul Mocăniţei din Alba.
Articol de Dorin Țimonea de pe pagina web adevarul.ro