Compania de infrastructură a făcut două propuneri pentru Programul de Cooperare Compania Națională de Căi Ferate CFR SA vrea să reia circulația pe calea ferată Medgidia-Negru Vodă, prin accesarea de fonduri europene nerambursabile. Anunțul a fost făcut la Zilele Feroviare 2019 de Adrian Dragomirescu, șef de departament în cadrul CFR SA.
Compania de infrastructură a făcut două propuneri pentru Programul de Cooperare Transfrontalieră Romania – Bulgaria 2021-2027.
Prima vizează îmbunătățirea mobilității transfrontaliere și conectivității regionale la rețeaua TEN-T în zona Giurgiu Nord – Ruse (11,345 km de cale ferată care urmează a fi modernizați și electrificați). A doua se referă la rețeaua TEN-T în zona Medgidia – Kardam (57 km).
Din 2012 nu se mai circulă pe calea ferată Medgidia-Negru Vodă
Circulația pe secția de cale ferată 803 Medgidia-Negru Vodă a fost sistată în toamna anului 2012. Constănțeanul Dumitru Dascălu a fost unul dintre ultimii mecanici de locomotivă (acum pensionar) care a circulat pe secția cu pricina. ”Până în 2006, pe această secție au circulat patru-cinci perechi de trenuri pe zi, compuse dintr-o locomotivă Diesel și trei-patru vagoane. Apoi, trenurile clasice au fost înlocuite de automotoare Malaxa tip 900 și uneori și tip 700. Cu locomotiva Diesel, viteza maximă pe anumite porțiuni era de 100 km/oră, iar cu automotorul de 80 km/oră. Timpul de parcurs era de o oră și 20 de minute”, a povestit el pentru Club Feroviar.
La începutul anilor 2000, CFR Călători a introdus, în compunerea trenurilor București – Constanța – Mangalia, două vagoane de Varna, care erau detașate, respectiv atașate la Medgidia, însă ruta nu a avut prea mulți mușterii, așa că a fost desființată.
Acum, CFR SA vrea să modernizeze linia cu bani europeni, în special pentru traficul de marfă, în condițiile în care conectivitatea feroviară dintre România și Bulgaria este extrem de deficitară. Dacă însă linia va fi modernizată și electrificată, atunci ea va deveni atractivă și pentru traficul de călători și am putea vedea din nou trenuri în gara din Negru Vodă.
Căi ferate cu potențial de conectivitate transfrontalieră
Căile ferate cu potențial de conectivitate transfrontalieră (altele decât cele de pe rețeaua TENT) sunt situate în zona de graniță și se conectează cu căile ferate din țările vecine (căi ferate cross-border). Acestea pot asigura legături secundare transfrontaliere însă pot atrage trafic de pe coridoarele feroviare sau pot genera nou trafic în special de tipul ”micului trafic de frontieră”, se arată în prezentarea lui Adrian Dragomirescu făcută la Zilele Feroviare 2019.
El a enumerat căile ferate transfrontaliere identificate în rețeaua primară feroviară:
- Medgidia-Negru Vodă – Kardam (Bulgaria)
- Timișoara – Jimbolia – Kikinda (Serbia)
- Bârlad – Fălciu – Cantemir (Republica Moldova)
- Salonta – Kotegyan (Ungaria)
- Valea lui Mihai – Nyirabrany (Ungaria)
- Carei – Tiborszalas (Ungaria)
- Câmpulung la Tisa – Teresva (Ucraina).
În ceea ce privește căile ferate de pe Rețeaua Globală TEN-T (Comprehensive), acestea facilitează conectivitatea feroviară la nivel național și internațional suprapunându-se pe rute cu trafic de marfă și călători ridicat. Unele dintre acestea, odată cu modernizarea lor, vor beneficia de servicii feroviare pentru a atrage noi fluxuri de trafic. Acestea conectează centre și poli urbani de primă mărime din România, cu alte centre din țară sau din Europa. Căile ferate identificate de CFR SA sunt următoarele:
- Videle – Rădulești – Giurgiu Nord – Frontieră (Bulgaria)
- Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Biharkerestesz (Ungaria)
- Arad – Oradea – Carei – Satu Mare – Halmeu – Diakovo (Ucraina)
- Dej – Baia Mare – Satu Mare – Halmeu – Diakovo (Ucraina)
- Buzău – Făurei – Brăila – Galați – Reni – Giurgiulești (Republica Moldova, Ucraina).
Corneliu Luscalov: ”Ce facem cu Estul?”
Corneliu Luscalov, director executiv al Asociației Industriei Feroviare, moderator al panelului Infrastructură Feroviară de la Zilele Feroviare 2019, a punctat faptul că România și Bulgaria se grăbește să ajungă la Marea Neagră. ”România, ca și Bulgaria, are o problemă în a trasa verticale. Toate liniile duc la Marea Neagră și la noi, și la bulgari”, a spus el.
Pe de altă parte, Luscalov a atras atenția asupra necesității de a avea o altă ieșire din țară pe zona de vest, în afară de Curtici. ”Electrificarea tronsonului Cluj Napoca – Oradea este vitală. Avem un trafic de coșmar pentru trenurile de marfă”, a mai spus președintele executiv al AIF.
El a atras atenția și asupra conectivității defectuoase cu țările din Estul României, care nu sunt membre ale Uniunii Europene: ”Ce facem cu Estul? (…) Trebuie să ne amintim că am promis de mai bine de 20 de ani o linie de cale ferată cu ecartament european Ungheni – Chișinău”.
Articol de Adrian Bărbulescu, de pe pagina web clubferoviar.ro