Chinuit, chinuit, dar ceva au reușit – Grecia și povestea trenurilor sale surprinzător de rapide

tren-din-greciaGrecia este celebră pentru multe lucruri, dar nu și pentru trenuri, ceva normal dacă ne gândim la relieful muntos și insular ce nu ”invită” la construcția de căi ferate. Plus că țara a fost la un pas de faliment, iar compania feroviară avea datorii uriașe și a fost restructurată dur. Însă în ultimii ani s-a reușit o privatizare, s-a modernizat principalul coridor feroviar și au fost aduse trenuri ce pot atinge 250 km/h. În articol puteți citi cum a ajuns Grecia să aibă secțiuni lungi unde trenurile confortabile rulează cu peste 150 km/h, dar și despre o privatizare complicată ce pare a fi un succes.

Vremurile de aur ale trenurilor grecești care ajungeau în inima Europei Prima cale ferată din Grecia a fost dată în folosință în 1869 și avea doar 10 km, între Atena și portul Pireu.

Istoria construcției liniei principale din Grecia – Salonic – Atena – a fost complicată și încă de la primele propuneri de realizare, de prin 1885, până la primul tren care străbătut-o, au trecut peste 30 de ani, fiindcă fie a dat faliment compania desemnată să construiască, fie nu au mai avut autoritățile bani.

În anii 20′ pleca din Grecia un tren direct către Paris – Simplon Orient Express – via Belgrad, Ljubljana (Laibach, pe atunci), Trieste, Veneția, Milano și Lausanne, dar existau și vagoane directe către Berlin, Istanbul și București. În anii 20′ cei peste 550 km dintre Atena și Gevgeljia (acum în Macedonia de Nord) erau parcurși în 13 ore. În 1989 călătoria dura nouă ore, viteza maximă atinsă a fost de 165 km/h, iar în prezent nu există tren direct decât vara.

În 1965 trenurile făceau 10 ore și jumătate între Atena și Salonic, iar Hellas Express făcea 26 de ore de la Belgrad la Atena (1.200 km). Cel mai cunoscut tren expres internațional cu punct terminus în Grecia era Akropolis, pe ruta Atena – Munchen via Skopje – Belgrad – Ljublijana – Salzburg. Călătoria dura 38 de ore.

Atena – Salonic, 500 de km complicați, dar rapid de parcurs În prezent, cei 500 km dintre Atena și Salonic sunt parcurși în 5 ore și 10 minute de către cel mai rapid InterCity, iar cea mai rapidă porțiune este cea de 169 km dintre Larisa și Salonic, parcursă în doar 81 de minute. Acum un deceniu cel mai rapid tren InterCity făcea 69 de minute între cele două orașe. Puteți urmări aici un videoclip privind liniile de viteză din Grecia precum si un alt videoclip privind modernizarea stației CF Lianokladi.

În afara de magistrala nord-sud Salonic – Atena, în Grecia mai există o singură mare magistrală, cea care rulează de la vest la est, din Salonic până la Dikea. Sunt doar câteva trenuri pe zi, iar cei 611 km sunt parcurși în nouă ore.

tunel-kalidromo_grLa final de ianuarie, Grecia a sărbătorit un moment istoric pentru rețeaua sa feroviară, fiindcă după două decenii de lucrări cu buget de 1,8 miliarde euro s-a terminat modernizarea coridorului Atena – Salonic, cel mai important al țării. A fost electrificată pe tot parcursul, s-a instalat linie dublă și este în curs de implementare și sistemul de gestiune a traficului ETSC-1.

Una dintre lucrările complicate a fost terminată anul trecut: un tunel de 9 km care a devenit cel mai lung tunel feroviar din Balcani. La tunelul numit Kallidromo s-a lucrat 16 ani.

O altă secțiune complicată finalizată include, pe 31 km, zece poduri noi și un tunel de 7 km.

Într-o primă fază timpii de parcurs vor putea fi reduși cu o oră, la 4 ore și 15 minute, tot atât cât făcea acum un deceniu cel mai rapid tren expres. Etapa finală va însemna încă o creștere a vitezei – maxim 200 km/h și secțiuni lungi cu 160-175 km/h, astfel încât cei 500 km să fie parcurși într-un interval deloc rău: 3 ore și 20 de minute. În cel mai bun caz se vor atinge acești timpi în 2020.

Mai multe informații, imagini și prezentări video în articolul scris de Vlad Barza publicat pe pagina web hotnews.ro

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj