Comisia Europeană a adoptat cel de-al 8-lea raport privind dezvoltarea pieței feroviare

Cel de-al optulea Raport de monitorizare a pieței feroviare (RMMS) privind starea pieței feroviare din UE arată evoluții pozitive în 2019, înainte de o schimbare semnificativă a volumelor de trafic în 2020 din cauza COVID-19. În perioada pre-pandemică, traficul feroviar a crescut constant, volumele crescând cu o medie anuală de 3% atât în transportul de călători, cât și în cel de marfă până în 2019. Pe tot parcursul anului 2020, restricțiile de mobilitate menite să stăpânească pandemia au dus la o scădere a volumelor de trafic. acest lucru a fost deosebit de vizibil în transportul de călători (-46% în 2020 față de 2019). Traficul feroviar de marfă a fost mai puțin afectat, cu o reducere de 8% a volumului în aceeași perioadă. Datele pentru 2021 arată o redresare promițătoare atât a volumelor de transport de călători, cât și de marfă.

Între 2015 și 2020, cota de piață a concurenților, adică cea a operatorilor alternativi la agenții tradiționali naționali, a crescut în majoritatea țărilor UE (deși cu o scădere temporară în 2020 din cauza pandemiei). Deschiderea pieței pentru serviciile transfrontaliere în 2010 și serviciile interne în 2020, impulsionate de cele patru pachete feroviare ale UEEN, au fost catalizatori cheie în acest proces. În 2020, noi operatori de transport feroviar de marfă au concurat cu operatorii naționali în toate țările, cu excepția a două, iar în jumătate dintre aceștia cota de piață a concurenților era de peste 40%. Doar jumătate dintre statele membre UE au concurenți care operează pe piața comercială de călători, iar în 2020, peste 60% din kilometrii de tren au fost operați în baza unor contracte de servicii publice.

Raportul arată că la sfârșitul anului 2020, în sectorul feroviar european erau angajați aproximativ 910.000 de persoane. Această forță de muncă a rămas predominant masculină; în medie, doar 22% dintre angajați erau femei. Peste 40% din forța de muncă avea 50 de ani sau peste atât în întreprinderile feroviare, cât și în administratorii de infrastructură; această îmbătrânire a forței de muncă rămâne îngrijorătoare.

În ceea ce privește infrastructura, raportul arată că lungimea totală a rețelei feroviare a UE în 2020 a fost de aproximativ 201.000 de kilometri. Aproximativ 57% din rețea a fost electrificată. Rețeaua de mare viteză s-a întins la peste 11.500 de kilometri de linie, o creștere cu 14,5% față de 2015. Cheltuielile totale pentru infrastructură au crescut de la 39,1 miliarde EUR în 2015 la 41,8 miliarde EUR în 2020. În 2020, 25% din cheltuieli au fost pentru întreținere , 27% la reînnoiri, 28% la upgrade-uri și 20% la investiții în infrastructură nouă.

Raportul, în limba română poate fi consultat aici

Prelucrare după Comisia Europeană

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj