Capacitatea infrastructurii feroviare are nevoie de o mai bună coordonare la nivelul UE pentru a evita întârzierile, pentru a crește fiabilitatea și pentru a ajuta la trecerea modală către transportul feroviar, susțin europarlamentarii în domeniul transportului.
Pe 4 martie, europarlamentarii din Comisia pentru transport și turism și-au adoptat poziția cu privire la noile reguli care stabilesc condițiile privind planificarea și alocarea capacității infrastructurii feroviare în UE. Scopul este de a permite o utilizare mai optimă a căilor ferate și de a crește punctualitatea și fiabilitatea. În plus, o mai mare utilizare a căii ferate ca mod de transport în mare parte electrificat și eficient din punct de vedere energetic, este văzută ca o cale către reducerea emisiilor legate de transport și a consumului de energie.
Mai multă cooperare la nivelul UE
Europarlamentarii în domeniul transportului au convenit să acorde mai multe competențe Rețelei Europene a Administratorilor de Infrastructură (ENIM) pentru a coordona capacitatea și traficul transfrontalier, deoarece lucrările de întreținere necoordonate în prezent și lipsa de cooperare între diferiți administratori de infrastructură duc la congestionări și întârzieri la frontiere.
Ei sprijină împărțirea planificării capacității infrastructurii feroviare în trei etape: planificare strategică (la fiecare cinci ani), programare (anual) și adaptare. Europarlamentarii sugerează, de asemenea, crearea unei platforme feroviare europene formată din întreprinderi feroviare, care ar aduce opinia operatorilor, a portului sau a proprietarilor de servicii legate de transportul feroviar în planificarea și distribuția capacității.
Finanțare adecvată
Europarlamentarii din Comisia pentru transport și turism sunt alarmați că între 1990 și 2021 rețeaua feroviară a UE s-a redus cu peste 12 000 km, ceea ce împiedică obiectivul UE de trecere la calea ferată. Ei doresc să angajeze țările UE să prevină degradarea infrastructurii feroviare și să asigure o finanțare adecvată, stabilă și în timp util. Guvernele UE și administratorii de infrastructură ar trebui să semneze acorduri de investiții de cel puțin cinci ani care să ajute la menținerea, reînnoirea și dezvoltarea infrastructurii feroviare, adaugă ei.
Instrumente digitale
Automatizarea și instrumentele digitale ar putea face gestionarea traficului mai rapidă, mai eficientă și ar putea reduce birocrația, notează proiectul de reguli. Prin urmare, europarlamentarii din domeniul transportului doresc ca diferite instrumente digitale, cum ar fi afișarea planurilor de capacitate sau raportarea digitală a incidentelor, să fie implementate de la jumătatea anului 2025 până la sfârșitul anului 2030. Agenția feroviară europeană va coordona aceste sarcini, adaugă ei.
Citat
Raportorul PE Tilly Metz (Verzi, LU) a declarat: „Avem nevoie urgentă de o schimbare modală către transportul feroviar pentru a decarboniza sectorul european de transport. Noile reguli vor facilita această tranziție și vor asigura o utilizare mai optimă a căilor ferate. Dorim să asigurăm o consultare eficientă a părților interesate și ținte ambițioase pentru digitalizarea instrumentelor și serviciilor. De asemenea, propunem noi sarcini Agenției Europene a Căilor Ferate (ERA), împreună cu un buget sporit.”
Pasii urmatori
Poziția comisiei pentru transport și turism cu privire la noile norme UE privind utilizarea capacității infrastructurii feroviare a fost adoptată în unanimitate cu 30 de voturi pentru. Acesta va fi supus la vot la o viitoare sesiune plenară și va constitui poziția Parlamentului în primă lectură. Dosarul va fi urmat de noul Parlament după alegerile europene din 6-9 iunie.
Context
Acest proiect de lege face parte dintr-un pachet de propuneri pentru ecologizarea transportului de marfă în UE. În 2020, transportul feroviar a reprezentat 5,1 % din transportul de pasageri între țările UE și 11,5 % din transportul de marfă între acestea, dar doar 0,4 % din emisiile de gaze cu efect de seră din transportul în UE.
Prelucrare după Parlamentul European – Comisia pentru transport și turism