EUROPA: Cele trei măsuri legislative în pilonul de piață al celui de-al patrulea Pachet Feroviar al Comisiei Europene au fost aprobate de către Comisia pentru Transport și Turism a Parlamentului European la 12 iulie. Acestea sunt destinate să deschidă piața internă feroviară de pasageri din UE către concurență și de a asigura o mai mare transparență între administrarea infrastructurii și operarea trenurilor.
Un acord provizoriu în formularea unui compromis pentru cele trei măsuri a fost atins în timpul negocierilor dintre reprezentanții Comisiei, Parlamentului și Consiliului pe 19 aprilie.
Aşa cum a fost în cele din urmă agreat, după negocieri îndelungate, propunerile ar da acces la noi operatori pe piața internă feroviară de călători în toate statele membre ale UE, începând cu 1 ianuarie 2019 și drepturile de a lansa serviciile de acces “comerciale” deschise începând cu mersul de tren din 14 decembrie 2020.
Pachetul va deschide, de asemenea, treptat atribuirea contractelor de servicii publice pentru furnizarea de servicii de transport feroviar de călători, cu licitare concurențială prevăzută ca “principal instrument de selecție a furnizorilor de servicii”. Comitetul constată că serviciile PSO “sunt luate în prezent pentru majoritatea trenurilor de călători în UE”. Cu toate acestea, atribuirea directă a contractelor PSO va fi în continuare permisă în anumite cazuri, “pe baza eficienței obiective și criterii de performanță”.
În urma aprobării sale de către comisie, pilonul de piață trebuie să fie adoptat acum printr-un vot în plen în Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene înainte de a intra în vigoare. Ele trebuie să fie, de asemenea, transpuse în legislația națională de către guvernele statelor membre.
Prelucrat după railwaygazette, 12.07.2016