JAPONIA: Compania de căi ferate EAST Japan (JR East) a prezentat detalii despre un nou sistem de catenară, pe care calea ferată urmează să îl instaleze pe secțiunile Tohoku și Joetsu Shinkansen începând din acest an.
Noul sistem folosește două conductoare, în loc de trei, eliminând cablul auxiliar tradițional ale catenarei de la liniile aeriene de contact convenționale compuse tip ”compound” utilizate pe Shinkansen. Noul sistem înlocuiește, de asemenea, cablul convențional din oțel zincat, utilizat pentru cablul purtător, cu un cablu de cupru galvanizat, de înaltă rezistență, dar ușor.
JR East a colaborat cu Institutul de Cercetări Tehnice Feroviare din Japonia (RTRI) pentru dezvoltarea tehnologiei. JR East spune că noul sistem va îmbunătăți fiabilitatea operațiunilor prin reducerea numărului de componente care necesită întreținere și creșterea robustetei.
Adecvat pentru funcționarea existentă pentru viteze de 320 km/h, noul sistem este viabil și la viteze de 360 km/h prin utilizarea unui fir de contact cu rezistență mecanică ridicată și greutate mică. În aceste cazuri, tensiunea (forța de întindere) firului de contact este crescută la 53,9 kN comparativ cu 39,2 kN pe o linie convențională Shinkansen. Tensiunea mai mare asigură că unda generată de trecerea pantografului de-a lungul firului de contact să se miște mai repede decât trenul.
Dezvoltarea va începe anul acesta pe tronsonul Tohoku Shinkansen pe o porțiune de 45 km între Ueno și Omiya și pe tronsonul de 160 km de la Furukawa la Morioka. Instalarea este, de asemenea, alocată pentru tronsonul de 125 km din Joetsu Shinkansen de la Omiya la Honjo Waseda.
JR East afirmă că instalațiile suplimentare vor fi luate în considerare, deoarece echipamentele îmbătrânite necesită înlocuire și răspunde pe nevoile viitoare de circulație pe liniile Shinkansen.
Prelucrare și foto după Kevin Smith, IRJ
Notă: Sistemul de linie de contact standard (OCL) pentru Shinkansen este echipamentul catenar compus (compound), în timp ce echipamentele catenare simple sunt utilizate pentru liniile nou proiectate Shinkansen.
Pentru liniile Sanyo și ulterior Shinkansen, echipamentele catenare compound (a se vedea imaginea) compuse dintr-un cablu purtător, un fir catenar auxiliar și un fir de contact a fost sistemul de linie de contact standard pentru Shinkansen.
Avantajul catenarei compound este că conductorul auxiliar dintre cablul purtător și firul de contact funcționează ca un tampon și reduce elasticitatea firului de contact între suporți (în deschidere) în direcția longitudinală a căii. Drept urmare, deplasarea verticală a pantografelor devine mai constantă, stabilizând contactul pantografelor cu firul de contact.
Mai mult, prin creșterea tensionării (întinderii) totale a liniei de contact (53,9 kN pentru Shinkansen, comparativ cu întinderea standard de la 19,6 la 29,4 kN pentru liniile convenționale), linia de contact tip compound poate controla creșterea vibrației liniei de contact care apare la utilizarea multor pantografe. Trenurile Tokaido și Sanyo Shinkansen cu 16 vagoane au folosit în trecut opt pantografe. Sursa: Articolul ”Simplificarea structurii liniilor aeriene de contact Shinkansen” de Kunio Ikeda și Kazuhiro Kumagai