Consiliul UE – nou regulament care asigură o conectivitate mai bună și durabilă în Europa

Consiliul a adoptat pe 13 iunie un regulament revizuit privind orientările UE pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T). Noua legislație urmărește să construiască o rețea de transport fiabilă, fără sincope și de înaltă calitate, care să asigure conectivitatea durabilă în întreaga Europă, fără întreruperi fizice, blocaje și legături lipsă.

Rețeaua TEN-T este un instrument-cheie al politicii UE în domeniul transporturilor, cu o contribuție enormă la obiectivele noastre de mobilitate durabilă, precum și la coeziunea economică, socială și teritorială. Adoptarea de astăzi a regulamentului revizuit este cu siguranță o etapă importantă în direcția unei rețele durabile și reziliente în Europa, care ar trebui să răspundă preocupărilor legate de mobilitate ale cetățenilor și întreprinderilor noastre pentru anii următori, a afirmat Georges Gilkinet, viceprim-ministru belgian și ministru al mobilității.

Rețeaua TEN-T va fi dezvoltată sau modernizată pas cu pas, noul regulament stabilind termene clare pentru finalizarea sa în trei etape: până în 2030 pentru rețeaua centrală, până în 2040 pentru rețeaua centrală extinsă și până în 2050 pentru rețeaua globală. Noul termen intermediar, și anume 2040, a fost introdus pentru a devansa finalizarea proiectelor de mari dimensiuni, mai ales transfrontaliere, cum ar fi conexiunile feroviare lipsă, înainte de termenul din 2050 care se aplică pentru rețeaua globală, mai largă. De exemplu, până în 2040 trebuie realizate noi conexiuni feroviare de mare viteză între Porto și Vigo și între Budapesta și București (suliniere AIFR). Ca un alt exemplu, la finalizarea rețelei, călătoria între Copenhaga și Hamburg cu trenul se va putea face în 2 ore și jumătate, în loc de 4 ore și jumătate, cât durează în prezent.

Pentru a asigura că planificarea infrastructurii răspunde nevoilor operaționale reale și prin integrarea căilor ferate, rutiere și navigabile, noul regulament fuzionează coridoarele rețelei centrale cu coridoarele de transport feroviar de marfă, creând așa-numitele „coridoare europene de transport”.  Aceste coridoare sunt de cea mai mare importanță strategică pentru dezvoltarea unor fluxuri de transport de marfă și de călători durabile și multimodale în Europa.

În cele din urmă, ca răspuns la impactul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei și pentru a asigura o mai bună conectivitate cu principalele țări învecinate, noul regulament extinde patru coridoare europene de transport ale rețelei TEN-T către Ucraina și Republica Moldova, reducând în același timp conexiunile transfrontaliere cu Rusia și Belarusul.

Etapele următoare: După adoptarea din 13 iunie, actul legislativ va fi semnat de președintele Consiliului și de președinta Parlamentului European înainte de a fi publicat în Jurnalul Oficial al UE în săptămânile următoare. Regulamentul revizuit va intra în vigoare la douăzeci de zile după publicarea sa.

Preluare după Consiliul Uniunii Europene

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj