După ce au distrus în 20 ani tot ceea ce ne lega de Marea Neagră, politicienii noștri au căpătat brusc o vocație maritimă și se extind peste 12 țări și trei mări.
Rând pe rând, guvernele de la București au desființat a noua flotă comercială mondială (cam 300 de nave), una din primele 10 flote de pescuit oceanic de pe glob (cam încă 100 de nave), au vândut în avans gazul neexploatat încă din Marea Neagră către companiile controlate de Viktor Orban, au acoperit hotelurile de pe litoral cu buruieni, au stopat dezvoltarea portului și a orașului Constanța, au manelizat perla litoralului, Mamaia, au prăpădit șantierele navale și brusc s-au trezit că avem deschidere la mare.
Miniștrii și sfetnicul prezidențial lucitor precum aurul, analiștii și progresiștii, cu toții au devenit actori în bufoneria Summit-ului celor Trei Mari, propunând nici mai mult, nici mai puțin decât trei magistrale digitale și o magistrala feroviara Constanta-Gdansk! …………………………..
Culoar feroviar București-Gdansk ziceți? Vă mai aduceți aminte de proiectul unei linii de mare viteză care trebuia să conecteze Budapesta, Bucureștiul și Sofia, pe timpul guvernării Boc? Acel proiect s-a împotmolit din fașă, cu atât mai mult cu cât coordonarea a fost conferită României.
Noi nu avem elementele minime de infrastructură de transport bine puse la punct, dar visăm în schimb la conexiuni feroviare în lungul conceptului Intermarium. Încă nu am reușit să finalizăm porțiunea românească de câteva sute de kilometri a Culoarului IV Paneuropean (Curtici-Brașov-București-Constanta) și nici nu ne-am apucat de porțiunea culoarului IX (Giurgiu-București-Pașcani-Iași-Ungheni) – la fel… parte a politicii europene pe transporturi.
Mă refer la lucrări a căror finalizare, respectiv demarare a fost întârziată cu ani de zile. Bucureștiul nu are o centură feroviară funcțională și nici vorba, din păcate, de legături de metrou sau pe cale ferată cu aeroportul, dar vrem axa de cale ferată cu Gdansk. Inaugurarea magistralei 5 bucureștene de metrou întârzie și aceasta până acum cu câțiva ani…
Și ce să ne aducă acel culoar feroviar? Romania are deja un deficit de 2 miliarde de dolari în relația comercială cu Polonia și încă 2,5 miliarde de dolari față de Ungaria! Vrem să creștem acele deficite? Păi noi în loc să ne legăm cu infrastructura de Vest, vrem să ne legăm de Nord? Poate or gândi mințile înfierbântate că vom aduce la noi gazul de la terminalul LNG polonez, după ce vom fi exportat către unguri tot gazul din Marea Neagră…. ………………………………….
Prelucrare după articolul scris de Petrișor Pelu, analist, publicat pe pagina web ziare.com, unde puteți accesa întreg articolul