Guvernul vrea, în 2019, un buget de 11,6 miliarde de lei pentru Ministerul Transporturilor. E o sumă uriașă, care ne-ar alimenta speranța că, în sfârșit, vom începe să construim în ritm alert șosele și căi ferate noi, în România. Din păcate – spun specialiștii în infrastructură consultați de Ziare.com – simplul fapt că vom avea mulți bani nu ne va fi de niciun folos, în situația în care cheltuirea lor nu e planificată așa cum trebuie. Și, din păcate, o simplă lectură a bugetului Transporturilor indică faptul că planificarea lasă de dorit, cel puțin în cazul unora dintre proiecte.
Cu toate că n-a reușit să își cheltuiască nici măcar banii din 2018, Ministerul Transporturilor urmează să primească, în acest an, un buget cu 54,9% mai mare. Ar putea fi o veste bună, în condițiile în care autostrăzile se construiesc cu viteza melcului, iar cea mai mare parte a căii ferate din România ar trebui înlocuită cu una mai nouă.
Cu toate astea – a declarat Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura pentru Ziare.com – faptul că avem un buget mai mare nu e o garanție că infrastructura se va dezvolta într-un ritm satisfăcător, în acest an.
“Ca să te poți dezvolta, nu ajunge să aloci mulți bani, ci trebuie să alcătuiești un buget echilibrat. Este esențial că beneficiarii – cum ar fi CNAIR și CFR – să își calibreze corect cheltuielile, încă de la început. De ce?
Din cauza că, de fapt, constructorii vor lucra în funcție de cum îi bugetezi. Dacă aloci mulți bani pe proiecte blocate, s-ar putea să nu-ți mai ajungă pentru cele care aveau șanse să avanseze. Iar dacă nu ai bani, constructorul nu va lucra așa cum trebuie, în mod normal.
Ca să înțelegem că într-adevăr așa stau lucrurile, ar fi suficient să ne uităm la ceea ce s-a întâmplat în cazul Autostrăzii Urbane. La finele lui 2017, constructorul era bine mobilizat pe șantier și – cu un buget bine calibrat – avea șanse să termine lucrările până în aprilie 2018. Dar cum bugetul n-a fost bine întocmit atunci, constructorul a terminat lucrarea, până la urmă, abia în decembrie. E o situație care s-ar putea repeta”, a explicat Ionuț Ciurea pentru Ziare.com.
Deja – arată Asociația Pro Infrastructura, Compania de Drumuri susține că poate finaliza, în 2019, câteva zeci de kilometri de autostradă – adică Loturile 1 și Lotul 2 din Autostrada Sebeș-Turda (42 de kilometri) și sectoarele Câmpia Turzii-Chetani și Chetani-Iernut, deși în buget nu exista suficienți bani pentru așa ceva. Si, din păcate, nici stadiu lucrărilor nu e încurajator.