Românilor le place mult Austria, iar trenurile de acolo sunt mult diferite de ale noastre. Rulează chiar și cu 230 km/h, sunt punctuale în peste 95% dintre cazuri, vagoanele sunt moderne și în ele există zone speciale de liniște, dar chiar și compartimente separate pentru mamele care alăptează. Primele trenuri au circulat în Austria acum peste 175 de ani, dar țara nu s-a ”culcat pe lauri” și a investit mult în vagoane și locomotive noi în ultimul deceniu. Mai mult, Austria a reușit ceva ce la București nu se va întâmpla; a construit în capitală o super-gară de un miliard de euro și a modificat puternic infrastructura în zona ei.
Informația pe scurt
- Primele trenuri au circulat în Austria acum mai bine de 170 de ani, iar până la Primul Război Mondial erau 22.000 km de cale ferată în Imperiu. În 1930 pe liniile principale vitezele medii erau și de peste 70 km/h.
- După 1980 calea ferată a decăzut mult și autoritățile au gândit un plan de redresare numit Die Neue Bahn de care s-au ținut. Au mizat mai ales pe viteză, dar fără a construi linii scumpe pentru trenuri stil TGV. În ultimii 30 de ani Austria a făcut exact ce România nu a făcut la capitolul dezvoltarea feroviară.
- Compania de stat ÖBB a creat în 2007 brand-ul Railjet și a cumpărat locomotive puternice și vagoane comode pentru a lansa trenuri către cele mai mari orașe din Europa Centrală, cu viteze medii de 100-150 km/h.
- Din 2012 pe unele secțiuni trenurile rulează cu 230 km/h, iar în 2016 a fost lansat brandul Nightjet, cu trenuri de noapte foarte confortabile în special către Germania.
- Viena are o gară nouă, după investiții de un miliard de euro, dar și linii de tren ce traversează des și rapid orașul și opresc în 19 gări (S-Bahn).
- În trenurile ÖBB sunt compartimente speciale unde pot sta cei care vor liniște totală, dar și compartimente pe care le pot folosi doar femeile.
- De la Viena la Paris sunt 1.400 km și trenurile fac sub 11 ore. De la Viena la București sunt 1.100 km și trenurile directe fac 20 de ore.
Cum au evoluat timpii de parcurs între Viena și Salzburg (308 km)
- 1873: 8 ore
- 1933: 4 ore și jumătate
- 1981: 3 ore și 25 de minute
- 1989: 3 ore și 23 de minute
- 2005. 3 ore și 23 minute
- 2019: 2 ore și 22 minute
Zilnic sunt 33 de trenuri pe sens între cele două orașe.
Prima cale ferată de pe teritoriul țării noastre a primit în 1846 aprobarea din partea stăpănirii de la Viena, și a fost construită între 1847 și 1854 pe o distanță de 62 km între Oravița și Baziaș (două localități aflate în Banatul deținut de austrieci pe atunci).
Mai multe informații și imagini în articolul scris de Vlad Barza pe publicat pe pagina web hotnews.ro