ERTMS/ETCS – un singur standard pentru siguranța feroviară

ERTMS-ETCSDezvoltarea căilor ferate europene a avut loc în etape și condiții tehnice diferite de la stat la stat, ceea ce a condus la unele dificultăți de operare frontalieră cum ar fi: ecartamente diferite, semnalizare diferită sau modalități de operare diferite.

Realizarea integrării statelor în Uniunea Europeană a creat posibilitatea integrării și a rețelelor feroviare într-un sistem de transport feroviar european în cele două forme ale sale: convențional (<200km/h) și de mare viteză (>200km/h).

Proiectul de implementare a sistemului ERTMS/ETCS (European Rail Traffic Management a System/European Train Control System) – sistem tehnic european de management al traficului și control al vitezei trenului – este o soluție modernă de realizare a interoperabilității în sistemul de transport feroviar european în condiții de siguranță.

Eficienta acestui sistem se demonstrează pentru trenurile  care circulă cu viteze de peste 120km/oră, iar funcțiile instalației INDUSI „nu mai sunt acoperitoare”, pe secții de circulație unde semnalizarea trebuie să fie unitară.

Ideea proiectului este de a dezvolta un set de reglementări care să acopere nevoile minime ale căilor ferate participante, din care fiecare cale ferată poate să extragă subsetul său de reglementări. Este important să se sublinieze că acest proiect nu își propune să uniformizeze funcționalitatea centralizărilor în toată Europa, deoarece ar trebui să fie înglobate într-o armonizare totală regulile de operare și reglementările specifice fiecărei căi ferate; prin urmare proiectul urmărește o metodologie strictă de scriere a specificațiilor, astfel încât acestea să poată fi înțelese în mod univoc.

De menționat că interfațarea cu sistemul ERTMS/ETCS poate fi realizată în două variante, respectiv după nivelul sistemului ETCS utilizat:

  • ERTMS/ETCS – se folosește ETCS nivelul 1 – interfațarea se realizează numai cu TCCS (Centrul pentru controlul traficului și al comenzilor – dispecer de circulație), proiectul fiind denumit GENERIS;
  • ERTMS/ETCS – se folosește ETCS nivelul 2 sau nivelul 3 – interfațarea se realizează cu TCCS și cu RBC (Centrul Radio Bloc – o unitate centrală de siguranță pentru stabilirea și controlul deplasării trenului utilizând infrastructura radio ca modalitate de comunicare – de date și voce – cu trenul), proiectul fiind denumit ESIS.

Acest proiect are menirea de a clarifica interesul comun, privind respectarea standardizării interfeței între diferite țâri. Scopurile definite sunt de a stabili priorități pentru descrierea selecției interfețelor, iar mai târziu pentru a obține standardizarea acestora. De asemenea, este necesar a găsi o cale de comun acord cu furnizorii din domeniul semnalizărilor, pentru a vedea cum poate fi realizată descrierea «interfeței standard » pentru diferite categorii de interfețe și de a stabili legături cu celelalte proiecte de semnalizări.

Desigur, proiectul își demonstrează eficienta maximă pe secțiile de circulație cu linii de mare viteză unde distanțele sunt mari și stațiile sunt rare, iar unde stațiile sunt dese și viteza relativ mică, costurile interfațării acestora într-un sistem de management al traficului ar fi suficient de ridicate astfel încât să descurajeze introducerea sistemului.

Introducerea sistemului ETCS va oferi o serie de avantaje importante precum interoperabilitate, creșterea gradului de siguranță, creșterea gradului de confort al transportului de călători prin optimizarea frânării, reducerea consumurilor specifice de putere ale tracțiunii si reducerea uzurii frânelor.

Un alt mare avantaj al ETCS este că la reabilitarea tronsoanelor de cale ferată pentru trecerea la viteze sporite (160km/h) se poate păstra actuala amplasare a semnalelor (distanța dintre semnalele BLA este de minim 1.200 m) concomitent cu introducerea BLA cu patru indicații. Introducerea celei de a patra indicații pe aceste tronsoane nu poate să fie acoperită de actualele instalații INDUSI, dar se rezolvă relativ simplu în ETCS.

În cadrul conceptului de migrare de la sistemul național INDUSI la ETCS nivelul 1, se păstrează în cale și sistemul INDUSI pentru trenurile de marfă și trenurile de călători care nu sunt echipate cu ETCS. Din considerente de costuri și având în vedere mărimea stațiilor de cale ferată, în România se echipează cu ETCS, în prima etapă, numai semnalele de pe liniile directe din stații și semnalele BLA.

Arhitectura sistemului de semnalizare ERTMS/ETCS pe secția de circulație București Nord – Ploiești Vest, echipată cu toată gama de instalații moderne (centralizare electronică, CED+INF – centralizare electrodinamica + informatizarea postului de operare), precum și interfețele (identificate și categorisite).

Lector Univ. Dr. Ing. Ioan BUCIUMAN. Preluat de pe pagina web Club Feroviar

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj