Falimentului căii ferate se apropie incredibil de repede. Rectificarea bugetară compromite reparațiile la calea ferată

cfr_infraRectificarea bugetară care urmează să fi aprobată de Guvern compromite complet continuarea lucrărilor de întreținere și reparații la calea ferată și pune sub semnul întrebării plata salariilor lucrătorilor feroviari, atrage atenția Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane (FNFMCV), care susține că falimentul căii ferate se apropie „incredibil de repede”.

Potrivit reprezentanților sindicatului, „singura constantă a industriei feroviare românești, în ultimii 15 ani, a fost lipsa cronică a finanțării”, iar iresponsabilitatea deciziei în sine creează premisele unui cutremur în întreg ecosistemul feroviar românesc. Sindicatele atrag atenția că investițiile în infrastructura de transport a României și implicit în calea ferată nu au generat atenția cuvenită celor care conduc sau au condus România în ultimul deceniu, iar daunele acestei abordări constante sunt unele extrem de dificil de măsurat având în vedere colosala dimensiune a degradării continue a infrastructurii feroviare și a învechirii generalizate a materialului rulant.

„Cele două efecte esențiale ale subfinanțării au coborât în zona de avarie gradul de siguranță a circulației pe calea ferată, iar lucrătorii feroviari sunt puși în situația infernală de a găsi zilnic soluții tehnice pentru a putea permite vagoanelor și locomotivelor să iasă pe traseele lor zilnice”, susțin acestea. Potrivit reprezentanților FNFMCV, în depouri, revizii de vagoane și stațiile de cale ferată este îngrozitor de frig, în unele ninge, plouă sau este cumplit de cald în timpul verii, piese de schimb pentru reparații nu mai există de ani și ani de zile, iar soluțiile temporare pe care inginerii sau tehnicienii trebuie să le găsească, pentru a rezolva situaţii de nedescris, nu vor mai putea fi aplicate. „Locomotivele și vagoanele sunt atât de vechi încât nu mai pot fi reparate sau modernizate, iar alte noi nu s-au mai cumpărat de foarte multă vreme. Lucrătorul ceferist muncește în condiții greu de explicat și aproape de neînchipuit celor care, iată, din nou, din birouri, dintr-o simplă mișcare de stilou, vor tăia sume de la calea ferată pentru a le disponibiliza pentru alte și alte cheltuieli.

Lucrătorii ceferiști din România au protestat ani de zile la rând și au respectat normele legii dialogului social, au făcut petiții, memorii, au participat la ședințele de lucru organizate de Ministerul Transporturilor sau Parlament, au ieșit în stradă, și-au susținut revendicările care țin de locul lor de muncă și de siguranța acestuia, au oferit soluții, le-au sprijinit pe cele bune, ale altora. Am făcut tot ce puteam face, APROAPE TOT, și nu s-a rezolvat nimic!”, susține sindicatul. Acesta reclamă că a primit la schimb, și în acest an, o „abordare identică, distructivă, una care văduvește calea ferată de ceea ce i se cuvine de drept: atenție, investiții, planuri de redresare, soluții pentru creșterea securității circulației, respect pentru lucrătorul feroviar”. „Rectificarea bugetară care se pregătește retrage din bugetul Ministerului Transporturilor 1,16 miliarde de lei, punând în spatele deciziei nefolosirea acestei sume.

Noi, ceferiștii, am priceput cu tristețe că economia românească își cârpește de foarte mulți ani sectoarele economice, considerate, din rațiuni de neimaginat, neimportante, în condițiile în care, în toată Europa civilizată calea ferată este asimilată setului strategic de priorități a unei economii funcționale. Altfel spus, constatăm că execuția bugetară a României are și în acest an o distructivă și periculoasa principală componentă, cea electorală, afirmație care susține cu fermitate refuzul constant de a investi cu responsabilitate într-un sector economic care, statistic, nu aduce atât de multe voturi ca alte secțiuni bugetare”, mai spune reprezentanții sindicatelor. „Pe românește spus, în momentul falimentului căii ferate, faliment care se apropie incredibil de repede, cei care au decis, în locul și în numele ceferiștilor adevărați, dezastrul programatic al căii ferate, vor constata că nu se vor mai putea baza pe răbdarea și înțelegerea noastră. Sub nici o formă, în nici un fel de context”, conchid ei.

Articol de Elena Deacu publicat pe pagina web adevarul.ro

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj