Astfel, investitorii privați vor fi invitați sa participe la proiectele de infrastructura feroviara si material rulant, cele prezentate de curând de către ministrul finlandez al Transporturilor, Anne Berner.
Programul, conceput de către Ministerul Transporturilor si Comunicațiilor si sprijinit de către Comitetul pentru Politica Economica (instituție aparținând guvernului), va urmări crearea unei noi companii publice care va fi responsabila de dezvoltarea industriei feroviare din Finlanda, precum si de promovarea unor investiții masive in calea ferata.
Noua companie va fi înființată cu minim de capital si va fi întregime controlata de către Ministerul Transporturilor si Comunicațiilor. Aceasta va avea cinci subsidiare:
- filiala pentru proiectul Suomirata
- filiala pentru proiectul liniei de mare viteza Helsinki-Turku
- subsidiara pentru material rulant
- subsidiara pentru active
- subsidiara pentru Rail Baltica
Guvernul va transfera 100 milioane de euro in capitalul noii companii. In consecință, 16 milioane de euro vor fi alocați pentru proiectul Suomirata, ce prevede construirea noii linii Riihimäki – Tampere, 10 milioane de euro vor fi alocați liniei Helsinki-Turku si 2 milioane de euro liniei Rail Baltica.
Noua subsidiara pentru material rulant va primi un capital de 71 milioane de euro.
Intr-o prima etapa, statul finlandez va încerca sa capitalizeze companiile înființate pentru proiectele Suomirata si Helsinki-Turku.
“Este evident ca finanțarea de la stat nu va fi suficienta astfel încât sa poată susține nevoia de investiții masive, in special in aceste doua proiecte majore de infrastructura feroviara. Din acest motiv, căutam noi surse de finanțare. Transportul feroviar funcțional este esențial pentru facilitarea mobilității durabile, dar este, in egala măsura, vital si pentru competitivitatea Finlandei”, a punctat ministrul Transporturilor, Anne Berner.
Proiectul Suomirata este estimat la un cost de 5,5 miliarde euro, iar prognoza prevede un număr de 6,5 milioane pasageri anual pentru aceasta linie.
Alt proiect semnificativ, linia feroviara de mare viteza Helsinki-Turku, este estimat la un cost de 2,2 miliarde euro. Se preconizează ca pentru aceasta linie numărul de pasageri transportați anual va fi de 1,6 milioane.
In ceea ce privește compania de material rulant, Ministerul Transporturilor intenționează sa transfere toate trenurile Sm2 si Sm4, utilizate in traficul suburban din Helsinki si zona sa metropolitana, in subordinea noii companii înființate. Aceasta măsura face parte a strategiei de reforma a Cailor Ferate Finlandeze (VR Group).
Guvernul de la Helsinki spune ca noua companie de material rulant va fi imediat capitalizata pentru a-i permite acesteia sa demareze achiziția de material rulant, in ideea înlocuirii unor trenuri cu durata de viață expirata.
Obiectivul acestei companii va fi acela de a asigura tuturor operatorilor accesul echitabil in gării, terminale si in ateliere de mentenanță, precum si accesul la toate tipurile de servicii pe care aceste facilitați le oferă.
Ministerul Transporturilor si Comunicațiilor este de părere ca implementarea acestor proiecte majore de către anumite companii special înființate va reduce semnificativ nevoia de finanțare de la bugetul de stat.
Sursa clubferoviar.ro