„Gara Brasov la un veac si jumatate” si „60 de ani de la infiintarea primei sectii de electrificare – IFTE Brasov”

desch_ev_Bv150Evenimentul a fost organizat de către Sucursala Regionala de Cai Ferate Brașov si Asociaţia Inginerilor Feroviari din România AIFR®, prin Centrul AIFR Braşov, AFEROM și foști angajați ai căii ferate pentru a marca 150 de ani de la momentul memorabil al intrării primului tren în Gara Braşov (veche) la data de 1 iunie 1873 și Aniversarea a 60 de ani de la înființarea primei Secții de Instalații Fixe de Tracțiune Electrică – IFTE Brasov.

La data de 1 iunie 1873, în urbea de la poalele Tâmpei sosea primul tren din istoria orașului Brașov și se dădea în folosinţă prima stație CFR Brașov. Anul acesta s-au împlinit 150 de ani de la intrarea primului tren în prima stație din Brașov.

Proiectul cultural „Gara Brașov la un veac și jumătate” a avut ca scop readucerea în memoria publicului a istoriei stației CFR Brașov cu ocazia împlinii venerabilei vârste de 150 de ani dar și introducerea vizitatorilor, de toate vârstele, în atmosfera epocii de odinioară prin vizitarea unor vehicule feroviare cu care au călătorit, poate, părinții sau bunicii noștri.

Lansarea proiectului a avut loc în data de 31 mai 2023, în stația Brașov. În timpul derulării proiectului cultural, publicul a putut să participe la dezvelirea unor plăci comemorative la intrarea în Statia CF Brașov Calatori, la o prezentare a istoriei Gării Brașov împreună cu alocuțiunile gazdelor și ale invitaților, a vizitat o expoziţie de fotografii/albume cu imagini ale unor obiective feroviare istorice din Brașov și împrejurimi, a vizitat o dioramă – expoziție și a admirat la linia 1 din gară o colecție de vehicule feroviare vechi, reale, de importanță istorică.

 Aflându-se într-o continuă creștere, orașul Brașov, a avut adesea nevoie de noi legături în domeniul transportului, atât cu zonele limitrofe cât și cu cele îndepărtate. Această continuă expansiune a impus deservirea orașului de către un număr aflat mereu în creștere, de gări și stații de cale ferată. Gara din Brașov este un nume care trezeşte multor oameni din întreaga ţară amintiri importante, înşirate de-a lungul „drumurilor de fier” care ajung sau pleacă de aici. Nu de puţine ori Gara Brașov a fost o sursă de inspiraţie pentru autori renumiţi, care au scris capitole întregi din poveştile pline de emoţie ale personajelor ce îşi luau rămas bun în celebra poartă feroviară sau cei care se revedeau după ani buni pe aglomeratele sale peroane.

Odată cu extinderea reţelei şi cu generalizarea accesabilităţii transportului feroviar, imaginea căii ferate devine tot mai vizibilă. Călătoria cu trenul devine un act social şi cultural în sine, investit cu semnificaţii proprii, şi care generează, la rândul lui, comportamente specifice.

Trenul devine simbolul călătoriilor iar gara capătă o valoare simbolică de poartă de intrare a oraşului. Ea înseamnă primul contact al călătorului cu oraşul, arhitectura sa trebuind să fie o emblemă a localităţii. Totodată, gara reprezintă şi legătura cu lumea.

În perioada incipientă a dezvoltării liniilor feroviare de pe teritoriul actual al României (1854 – 1880), nu se poate vorbi despre o arhitectură feroviară unitară a clădirilor de călători. În unele cazuri erau stabilite câteva modele de gări, în funcţie de importanţa staţiilor, şi fiecare companie privată sau concesionar avea propriul său stil arhitectonic specific al construcţiilor feroviare.

Este interesant să cunoaştem modul cum a evoluat construcţia Gării Brasov în decursul timpului, dat fiind că fazele de dezvoltare au fost legate de etape importante în evoluţia reţelei feroviare din ţara noastră. Societatea Căilor Ferate Ungare de Est a obţinut la 6 decembrie 1868 concesiunea liniei magistrale Oradea – Cluj – Războieni –Teiuş – Blaj – Copşa Mică – Sighişoara –Braşov (484 km) şi a ramificaţiilor Războieni –Târgu Mureş (59,3 km), Teiuş – Alba Iulia (19,1 km) şi Copşa Mică – Sibiu (44,6 km).

Lucrările, executate de firma Waring Brothers & Eckersley, au început cu linia magistrală Oradea – Braşov. Pentru remorcarea trenurilor de lucru a fost adusă la Cluj o mică locomotivă tender, cu două osii motoare, dar care avea un nume pe măsura impresiei extraordinare făcută asupra localnicilor: “HECTOR” ! Această locomotivă, construită în Marea Britanie de fabrica „Neilson & Co.” din Glasgow, a fost vândută fraţilor Warring iar la 5 august 1869 efectua un prim parcurs de probă pe distanţa Cluj – Baciu şi retur. Locomotiva nu a avut număr, ci doar un nume.

Prin prelungirea liniei spre pasul Predeal (1057 m altitudine) şi a terminării ultimului tronson al liniei Ploieşti –Predeal (Câmpina – Sinaia, 29,5 km, deschis la 1 decembrie 1879 ), s-a realizat prima legătură feroviară directă între Transilvania şi celelalte provincii româneşti, pentru care militase cu atâta ardoare, încă din 1862, George Bariţiu.

Despre sosirea primului tren la Braşov „Gazeta Transilvaniei”, la 4 iunie 1873, preciza  „Duminică în 1 iuniu se deschise calea ferată Brasiovu –Sigisióra pentru folosirea publică. Una imbuldiala colosale semnalisa curiositatea publicului. 24 carre cu pasageri porniră într’u musica şi vivate; înse la Rakosiu alunecându unu carru de pe sine la podulu preste Oltu, căsiună lucru de vro doue ore până ce locomotivulu se reasediă pe sine fără periculu”.

PROGRAMUL evenimentului „Gara Brasov la un veac si jumatate” a fost:

  • Deschiderea officiala a evenimentului
  • Prezentarea istorca a evenimentului
  • Dezvelirea placilor aniversare
  • Expozitia de fotografii/albume cu imagini ale unor obiective istorice din Brasov si imprejurimi
  • Prezentarea unei diorame realizate de Muzeul CFR
  • Expozitie de vehicule feroviare vechi, garate pe linia 1 din statia CFR Brasov (Locomotiva cu abur Pacific 231.065, Trenul regal, Locomotiva 060-DA-001, Locomotiva 040-EC-001, Vagonul motor Buick 1940, utilaje feroviare dentru lucrari de intretinere si reparatii a caii si instalatiilor)
  • Distribuirea catre participanti a brosurii aniversare Statia Brasov implineste 150 de ani 150 de ani

Foto prezentare, prelucrare dupa Club Feroviar in articolul de prezentare al evenimentului.

Evenimentul a fost prezentat de mass-media, precum:

Inainte de deschiderea oficiala a evenimentului „Gara Brasov la un veac si jumatate” a fost marcata la Sectia IFTE Brasov „Aniversarea a 60 de ani de la infiintarea primei sectii de electrificare – IFTE Brasov. La momentul aniversar a participat primul sef al Sectiei IFTE Brasov, domnul Ing. Marginean Gheorghe (aflat la onorabila varsta de 94 de ani).

Cu ocazia acestei aniversari au fost acordate diplome si plachete aniversare unora din reprezentantii de seama participanti la eveniment, au fost distribuita brosura (realizata sub coordonarea domnului Ing. Zaharie Gheorghe, cuprinzand momente din istoria de 60 de ani a electrificarii din Romania si ale activitatii sectiei IFTE Brasov iar la final a fost dezvelita placa aniversara cu nominalizarea sefilor de sectie de la infiintare pana in prezent.

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj