Lipsa de vagoane şi material rulant a adus CFR Călători în pragul falimentului în contextul în care mai mulţi operatori privaţi „pândesc” să ocupe rutele care vor rămâne neacoperite de Companie, dacă vor obţine autorizările de la AFER (Autoritatea Feroviară Română). De asemenea, managementul de la CFR Călători este depăşit de situaţie întrucât nu găseşte soluţii practice care să compenseze lipsa de vagoane.
Lipsa de vagoane, locomotive şi material rulant sunt elementele care demonstrează că managementul de la CFR Călători este depăşit de situaţie, iar un eventual faliment va fi greu de evitat. În momentul de faţă, tot ce a mai rămas mai bun din vagoane şi locomotive trebuie să acopere litoralul în speranţa unui profit minim. De asemenea, sunt mai mulţi operatori privaţi care vânează rutele rămase neacoperite de CFR Călători, după ce vor obţine de la AFER licenţele. Cum vă explicaţi că la privaţi suvenţiile vin mai repede de la Companie şi nimeni nu dă explicaţi?”, au declarat surse din CFR, luni, pentru Jurnalistii.ro.
O soluţie pentru CFR Călători ar fi fost parteneriatul public-privat cu producătorii români de locomotive şi vagoane dacă Administraţia ar fi înţeles din vreme utilitatea acestuia şi nu l-ar fi respins din start.
„Când un producător român de vagoane precum Astra Arad este refuzat de Administraţie, cum să se mai salveze CFR Călători de la faliment? Vagoane nu mai sunt şi nici piese de schimb pentru acestea. Astra Arad s-a orientat cu producţia de vagoane spre piaţa externă, ceea ce este foarte rău pentru CFR Călători”, au adăugat surse din CFR.
În acest sens, acestea au mai subliniat faptul că operatorii privaţi sunt interesaţi de subveneţia de la stat şi mai puţin de investiţii pe sectoarele pe care le administrează, cum s-a întâmplat în cazul podului luat de viitură, sâmbătă, în judeţul Braşov.
„Operatorii privaţi sunt numai după suvenţii, iar de investiţii nici nu poate fi vorba. În cazul podului prăbuşit în Braşov au scăpat ieftin pentru că slava Domnului nu s-au înregistrat pierderi de vieţi omeneşti. La CFR Călători, în decembrie, cel mai probabil se va ajunge la disponibilizări, după ce se vor reduce la minimum trenurile din lipsă de vagoane şi material rulant. Chiar credeţi că de la anul vor circula trenuri formate dintr-o locomotivă şi-un vagon? Să fim serioşi, soluţii sunt dar nimeni nu vrea să le aplice”, au conchis, pentru Jurnalistii.ro, surse din CFR.
Articol de Sebastian Rusu de pe pagini web jurnalistii.ro