Lucrările vor dura doi ani iar documentația de execuție este în fază de aprobare în sistemul de achiziții publice, spune Marius Chiper, director general adjunct al CFR SA.
Din cele 24 de luni, șase luni vor fi dedicate activităților de proiectare, a spus miercuri Chiper, prezent la un eveniment dedicat investițiilor în infrastructură la care au mai participat premierul Viorica Dăncilă, ministrul de finanțe Eugen Teodorovici, cel al Transporturilor, Răzvan Cuc, dar și directori generali de companii.
Deschiderea podului, distrus la inundațiile din 2005, este unul dintre obiectivele CFR, a spus directorul general adjunct. Până acum au fost încercate mai multe soluții și în final s-a ajuns la una care a întrunit și acceptul Apelor Române, anume aceea ca podul să nu stânjenească navigația pe râul Argeș care desparte localitățile Grădiștea de Vidra. Podul va fi unul deosebit, cu o deschidere mare, la 16 metri deasupra apei și un viaduct care va lega localitățile menționate. Proiectul este în faza de lansare a achiziției, iar documentația așteaptă validarea pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Chiper a prezentat stadiul proiectelor actuale și de perspectivă. Este însă cert că cerințele de finanțare a lucrărilor sunt uriașe, în condițiile în care demararea acestora a trenat 30 de ani iar lungimea rețelei feroviare este de peste 10.000 de kilometri, a opta ca mărime în UE.
După socotelile directorului general adjunct, ar fi nevoie de peste șase miliarde de euro pentru finanțarea lucrărilor importante din prezent. Pe partea de fonduri europene România are alocați 1,8 miliarde euro pe feroviar, iar proiectele prezentate pentru finanțare însumează 2,8 miliarde euro. Gradul de supracontractare este de 160-170% deci trebuie căutate și alte resurse în afara fondurilor UE. Numai modernizarea coridorului IV sudic costă două miliarde euro.
„Alt proiect e Arad – Timișoara – Caransebeș,155 km. În prezent e linie simplă, dorim sa dublăm linia și să ridicăm la 160 km la oră viteza. Documentația este în fază finală a Studiului de Fezabilitate (SF), după care pregătim achiziția și în trimestrul 3 ridicăm licitația (în SEAP – n.red.). Alt proiect pe Coridorul 4, de 107 km, este Craiova – Calafat. SF a fost finalizat, estimăm lansarea procedurii de achiziție în trimestrul 3. Avem în derulare un SF pentru Craiova Tr. Severin – Caransebeș și închidem complet Coridorul 4”, a spus el.
Pe zona de vest lucrările vor fi încheiate în acest an. „Avem un obiectiv de a recepționa peste 150 de kilometri de infrastructură, pe Simeria – Coșlariu – Sighișoara, proiect finalizat 90%. Anul acesta vom avea recepția pentru a permite circulația cu 160 km la oră”, a spus Chiper.
Cât de curând, CFR SA va lansa și procedura necesară pentru modernizarea secțiunii de cale ferată Predeal – Brașov, ultima nemodernizată. Cauza au fost condițiile de relief dificile și există un proiect tehnic care prevede realizarea unui tunel important la Dârste, Brașov.
Alte proiecte importante privesc zona Moldovei unde există documentațiile de licitație pentru realizarea de SF necesare lucrărilor de închidere a Coridorului IX de transport.
SF pentru modernizarea Gării de Nord Modernizarea Gării de Nord, proiect pentru al cărui SF sunt alocați 15 milioane de lei, securizarea a 150 de treceri la nivel de cale ferată, sunt alte obiective enumerate de Chiper.
Cât privește secțiunile aflate în afara coridoarelor, CFR SA are în plan intervenții punctuale pe 100 de kilometri de cale ferată unde există restricții de viteză. „Vom acționa punctual, schimbăm șine, traverse, aparate cale, orice elemente ce impietează”, a mai spus Chiper.
Premierul Viorica Dăncilă a anunțat miercuri că va înființa un departament în subordinea sa, care să se ocupe de proiecte de infrastructură şi în cadrul căruia va cere raport săptămânal privind investiţiile din România.
“Avem proiecte pe termen scurt, mediu şi lung. În primul rând, săptămâna trecută am făcut, am scos toate obiectivele pe fiecare domeniu în parte pe care le avem de îndeplinit din programul de guvernare. Binenţeles că trebuie să adaptăm o serie de proiecte la realitate şi că unele dintre ele vor suferi modificări. Pentru mine, pentru Guvernul pe care-l condus, am spus că 2019 este un an al investiţiilor şi pentru noi perioada aceasta vom încerca să ne ţinem de cuvânt. Autostrăzi, spitale, dotări în spitale, investiţii în şcoli. Nu întâmplător anul acesta avem cel mai mare buget pe educație şi sănătate, două domenii foarte importante”, susține Viorica Dăncilă.
Sursa clubferoviar.ro