Sectorul Feroviar a prezentat Masterplanul de mare viteză HSR pentru Europa și a solicitat extinderea semnificativă a infrastructurii actuale.
Conform obiectivelor stabilite în Strategia UE de mobilitate inteligentă și durabilă, transportul feroviar de mare viteză (HSR) trebuie dublat până în 2030 și triplat până în 2050. Comunitatea companiilor europene de căi ferate și de infrastructură (CER) subliniază că promovarea călătoriilor ecologice către connectarea Europei, înseamnă promovarea creării unei rețele feroviare interoperabile de mare viteză care să lege capitalele europene și marile orașe, unind nodurile urbane și aeroporturile și sprijinirea dezvoltării serviciilor internaționale de pasageri. Au fost efectuate mai multe studii pe această temă, cel mai recent de către Deutsche Bahn, în cooperare cu marile întreprinderi feroviare din UE, unde este conturată clar o viziune pentru Rețeaua europeană de mare viteză din 2050.
Planul general HSR al UE propus evidențiază modul în care o rețea mai largă va conecta în mod eficient toate regiunile metropolitane din Uniunea Europeană și va permite transferul modal la HSR prin stabilirea unui standard coerent de calitate a transportului în toată Europa.
Deși există lacune de investiții de depășit, dacă ar fi implementată, Rețeaua Metropolitană ar crește semnificativ cererea feroviară pentru distanțe între 300 și 1.500 km. Feroviarul ar deveni modul de transport privilegiat pe distanțe lungi europene până în 2050, în timp ce transportul privat rutier ar pierde o cotă de piață semnificativă. Prin urmare, aceste clase de distanță ar fi o piață foarte relevantă pentru transportul de mare viteză. Călătoria cu avionul rămâne modalitatea de transport preferată pentru călătoriile de peste 1.500 km. Călătoria cu mașina rămâne a doua cea mai importantă alternativă în clasele pe distanțe lungi.
Studiul a fost prezentat de Dr. Michael Peterson, CEO al DB Fernverkehr AG, la un eveniment dedicat CER, organizat în Parlamentul European pe 8 noiembrie, găzduit de europarlamentarul Dominique Riquet (coraportor pentru TEN-T), în cooperare cu Renfe și președinția spaniolă a UE. Dezbaterea politică a demonstrat o cale de urmat pentru atingerea obiectivelor HSR ale Strategiei UE de mobilitate inteligentă și durabilă și a contribuit la dezbaterea în curs privind Regulamentul TEN-T, care propune planuri pentru a permite transferul modal către mobilitatea ecologică.
Directorul executiv al CER, Alberto Mazzola, a declarat: „CER subliniază că planurile actuale în temeiul revizuirii Regulamentului TEN-T nu merg suficient de departe și ar trebui dezvoltată o rețea extinsă HSR care să conecteze toate capitalele europene și marile orașe. Pentru a finaliza o rețea HSR la nivel european, o extindere semnificativă a infrastructurii actuale ar trebui discutată și adăugată la programul pe termen lung. Acest lucru este fezabil din punct de vedere economic și extrem de benefic”.
Raportul „Rețeaua metropolitană: o cale ferată europeană puternică pentru o uniune tot mai strânsă” poate fi descărcat de pe site-ul CER aici.
Prelucrare si foto după CER.