Proiectul prevede realizarea a inca 2 km de cale ferata pe langa cea existenta pana la Aeroportul International Henri Coanda. Obiectivul de investitii este cuprins in Master Planul General de Transport al Romaniei cu suma de 97,15 milioane euro, fara TVA. Proiectul „Elaborarea documentatiei tehnico-economice pentru modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroport Henri Coanda” face parte din Master Planul General de Transport al Romaniei (MPGT) si este propus pentru finantare din POIM, Axa Prioritara (AP) 1. Imbunatatirea mobilitatii prin dezvoltarea retelei TEN-T si a transportului cu metroul, Obiectivul Specific (OS) 1.2. Cresterea mobilitatii pe reteaua feroviara TEN-T centrala. In acelasi obiectiv specific este inclus proiectul „Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroport Henri Coanda”.
O intalnire de lucru a avut loc, la 21 august, intre ministrul Transporturilor, Lucian Sova si cei implicati in derularea proiectului de construire a unei linii de cale ferata intre Gara de Nord si Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti.
In urma reuniunii, CFR SA, anunta ca prin sprijinul factorilor implicati in obtinerea informatiilor necesare corelarii proiectului cu alte obiective de investitii precum si pentru obtinerea avizelor (Primaria Otopeni, Autoritatea Aeronautica Civila Romana, Romatsa, CNAIR, CNAB, METROREX, Apele Romane, MAI, SRI, MApN, detinatori de utilitati publice apa, canal, energie electrica, gaze, telefonie), este posibil ca Studiul de Fezabilitate sa fie finalizat in noiembrie 2018.
Potrivit discutiilor de la sediul Ministerului Transporturilor, elaborarea si aprobarea unorHG pentru indicatorii si exproprierile din Faza 1 ar putea avea loc in ianuarie 2019.
In plus, tot pentru ianuarie 2019 se estimeaza si obtinerea finantarii lucrarii aferente obiectivului.
Emiterea deciziilor de expropriere pentru accesul la teren este prognozata pentru aprilie 2019.
Denumirea Fazei I va fi „Racord c.f . la Terminalul T1, Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti”.
”Documentatia necesara exproprierilor va fi intocmita de Proiectant, dar este necesar sprijinul Primariei Otopeni pentru constituirea comisiilor de evaluare. Termenele sunt optimiste, dar s-a luat in considerare sustinerea factorilor de decizie din ministerele Transporturi, Finante, Fonduri, Justitie pentru accelerarea procedurilor de aprobarea a proiectului in CTE MT, Consiliul Interministerial, pentru promovarea HG, precum si pentru obtinerea finantarii lucrarilor”, precizeaza CFR SA.
Reamintim, de asemenea, ca in iulie anul acesta CFR SA si compania Baicons Impex au semnat contractul, in valoare de 2,5 milioane lei, pentru reactualizarea studiului de fezabilitate necesar modernizarii liniei de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroportul International Henri Coanda (AIHCB). Contractul se va desfasura pe o perioada de 12 luni, iar finantarea va fi asigurata din fonduri externe nerambursabile.
Dupa finalizarea activitatilor aferente studiului de fezabilitate, prestatorul va stabili valoarea lucrarilor. Aceasta este influentata de solutia tehnica aleasa (debleu sau estacade).
(Puteti accesa aici prezentare video)
Studiul de fezabilitate are drept scop selectarea variantei de legatura pe calea ferata intre statia Bucuresti Nord si Aeroportul International Henri Coanda, in conformitate cu standardele impuse pentru Coridoarele Europene si Coridoarele TEN-T.
- La o prima evaluare, Proiectantul a constatat ca varianta de subtraversare DN1 implica cheltuieli mari pentru coborarea nivelului caii ferate prin sapatura deschisa, ceea ce implica si o durata mare de executie, riscuri generate de prezenta apei in zona de lucru, dar si constrangeri in ceea ce priveste intervalul de lucru generate de sistemul de comunicatii al Aeroportului.
- Variantele de supratraversare a DN1 au avantajul ca sunt mai ieftine, pot fi deschise mai multe fronturi de lucru, tehnologia de lucru fiind mult mai alerta. Mai mult, activitatea aeroportului nu este perturbata.
Pentru a diminua impactul asupra situatiei existente, proiectantul va identifica traseul optim, plecand de la urmatoarele variante:
- linie simpla neelectrificata, cu racordare din linia magistrala 700, capY Mogosoaia care traverseaza denivelat DN 1 cu asigurarea gabaritului de electrificare, cu o statie c.f. situata in imediata vecinatate a aerogarii AIHCB si Terminalul T1 al AIHCB,
- linie simpla neelectrificata, cu racordare din linia magistrala 700, in zona PO Odai, care traverseaza denivelat DN 1, cu asigurarea gabaritului de electrificare, cu o statie c.f. situata in imediata vecinatate a aerogarii AIHCB si Terminalul T1 al AIHCB,
- linie simpla neelectrificata, cu gabarit de electrificare, cu racordare din statia Balotesti la Terminalul Plecari AIHCB.
- varianta de traseu in sistem MONORAIL cu puncte de imbarcare/ debarcare din PO Odai si din imediata vecinatate a terminalelor de sosiri – plecari ale AIHCB.
Sunt in curs de analiza 5 variante pentru modernizarea liniei catre Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti:
- Varianta 1, subterana-se desprinde din calea ferata Mogosoaia – Balotesti la kilometrul aprox. 16+300, se dezvolta intre Drumul Garii Odaii si strada Nicolae Grigorescu, mai exact intre patinoar si Waterpark (propusa de CFR SA)
- Varianta 2a, supraterana (pe directia Drumului Garii Odai -se desprinde din calea ferata Mogosoaia – Balotesti la kilometrul aprox. 16+300 si se dezvolta adiacent Drumului Garii Odaii. Intersectia cu DN1 se va face denivelat, calea ferata supratraverseaza DN1 pe estacade.)
- Varianta 2b, supraterana (pe directia Drumului Garii Odai-este identica cu varianta 2a pe zona cuprinsa intre calea ferata Mogosoaia – Balotesti si DN1. Intre DN1 si parcarea de la sosiri, traseul este drept (in continuarea aliniamentului de pe Drumul Garii Odaii, dar aliniamentul statiei f. nu mai este pozitionat pe directia perpendiculara pe cladirea parcarii, ci oblic)
- Varianta 2c, subterana (pe directia Drumului Garii Odai-se desfasoara adiacent Drumului Garii Odaii, dar in subteran. Pozitia in plan este stabilita astfel incat sa nu fie afectata circulatia auto pe Drumul Garii Odaii. Subtraversarea DN1 se va face printr-o tehnologie care nu va p
erturba circulatia rutiera, nefiind necesara inchiderea DN1 in timpul executiei lucrarilor. Statia de cale ferata va fi amplasata in subteran, orientata de la est la vest, perpendicular pe cladirea aeroportului.) - Varianta 3, supraterana (partial pe directia Drumului Garii Odai, cu traversare perpendiculara a DN1)
- Varianta 4, supraterana (cu traversare perpendiculara a DN1)
- Varianta 5, supraterana pana in statia Balotesti, apoi subterana pana la aeroport.
Din datele preliminare, a rezultat ca Varianta 2a este cea mai fezabila din punct de vedere tehnico-economic, fiind agreata si de membrii Comitetului Interministerial. Cu toate acestea, o decizie finala va fi anuntata la sfarsitul lui 2018.
Costuri estimate:
- Varianta 1 – 96 milioane euro, durata de executie 18 luni
- Varianta 2a – 82 milioane euro, durata de executie 12 luni
- Varianta 2b – 82 milioane euro, durata de executie 12 luni
- Varianta 2c – 95 milioane euro, durata de executie 18 luni
- Varianta 3 – 87 milioane euro, durata de executie 12 luni
- Varianta 4 – 87 milioane euro, durata de executie 12 luni
- Varianta 5- 95 milioane euro, durata de executie 18 luni
Durata estimata pentru elaborarea proiectului tehnic si executia lucrarilor aferente Fazei 1 este 14 luni, in perioada 2019 – 2020:
- Achizitie proiectare si executie – Faza 1: aprilie 2019;
- Lucrari de proiectare si executie – Faza 1: iunie 2020 (14 luni)
CFR SA mentioneaza ca aceste termene de realizare au fost estimate luand in considerare ca se va alege o varianta de supratraversare, care are o durata de executie de 12 luni, se va obtine finantarea lucrarilor in termenul indicat, precum si faptul ca nu vor fi solicitate prelungiri a datei limita de depunere a ofertelor, respectiv ca nu vor fi contestatii aferente achizitiilor publice pentru achizitia de proiectare si executie si pentru achizitia de consultanta si supervizare lucrari.
Articol publicat pe pagina web Club Feroviar, Foto CFR