ROMANIA EUROEST a solicitat Biroului de Informare al Parlamentului European in Romania, Comisarului European pentru Politica Regionala, Corina Cretu si Parlamentului European sprijin pentru includerea in cadrul proiectelor si programelor de sustinere a reducerilor de emisii de CO2, a unor programe cu cofinantare europeana pentru modernizarea si transformarea locomotivelor diesel vechi, poluante si cu durata de viata depasita, in locomotive “verzi”, adica locomotive electrice pe acumulatori si locomotive hibrid plug-in.
Compania romaneasca este de parere ca in acest fel industria feroviara ar fi sustinuta pentru a promova, la scara larga, aplicatii feroviare inovatoare, in scopul crearii de avantaje competitive transportului feroviar. Reamintim ca in februarie 2018, ROMANIA EUROEST a finalizat si pus in functie prima locomotiva plug – in Hybrid din Romania (LHy – M), locomotiva care se afla astazi la finalul procesului de urmarire in exploatare si certificare produs conform NNTR – Romania.
In 2014, acelasi reparator de material rulant a preluat si a modernizat din parcul ArcelorMittal Galati noua locomotive tip LDH 1250 CP cu transformare in doi roboti de manevra telecomandati (RM) si sapte locomotive electrice pe acumulatori (LEA – plug-in). Anterior solicitarilor formulate catre institutiile europene, ROMANIA EUROEST a solicitat acelasi sprijin si autoritatilor romane de specialitate.
„Prin folosirea locomotivelor electrice pe acumulatori cantitatea de emisii poluante, eliberate in atmosfera s-ar reduce cu 220 tone”, este de parere ROMANIA EUROEST. Calculul a fost realizat in contextul Proiectului de Cercetare Cleaner – D „CLEAN EUROPEAN RAIL – DIESEL”, ale carui concluzii arata ca: „din punct de vedere economic si tehnic, pentru operatorii de transport feroviar, inlocuirea sau modificarea locomotivelor diesel, reprezinta si astazi o provocare.
ROMANIA EUROEST a fundamentat o comparatie privind reducerea emisiilor de C02, intre un transport tip RO – LA, cu o frecventa de 1 transport / 2 zile si la maxim de incarcare versus exploatarea a opt locomotive electrice pe acumulatori, modernizate deja de catre companie si aflate in operare incepand cu anul 2015 pe platforma Combinatului galatean ArcelorMittal Galati.
Potrivit comparatiei efectuate, a rezultat o reducere a emisiilor de C02 de 1.741 tone C02 / an in cazul RO – LA fata de o reducere de emisii de 1.758 tone C02 / an in cazul utilizarii LEA. “Se observa deci reduceri similare, insa, pentru transportul tip RO – LA exista finantari derulate prin Administratia Fondului pentru Mediu, in timp ce pentru locomotivele electrice pe acumulatori nu exista nicio finantare de la bugetul de stat” puncteaza ROMANIA EUROEST.
Compania cu sediul in Constanta a solicitat modificarea sau completarea ghidului POR- 2018, la capitolul „Reducerea de echivalent C02 din transport”, prin includerea transportului feroviar ca activitate eligibila si finantabila.
Astfel, se solicita moderniarea locomotivelor Diesel vechi de peste 40 ani si excesiv de poluante prin transformarea acestora in LOCOMOTIVE ELECETRICE PE ACUMULATORI plug – in si LOCOMOTIVE HIBRID plug – in, care ar qenera, pe langa nenumarate avantaje tehnice si economice, si reducerea emisiilor de C02 cu minim 2.400 tone pe un esantion de 110 locomotive Diesel poluante folosite pe platformele industriale ale Romaniei (doua combinate siderurgice la Galati si Hunedoara, fabrici de Ciment – Heidelberg, Holcim si CRH, combinate chimice si petrochimice – AZOMURES, CHIMCOMPLEX, OLTCHIM, rafinarii – PETROMIDIA, PETROBRAZ/, VEGA, OIL TERMINAL, ALRO SLATINA, CE OLTENIA, porturi) precum si reducerea zgomotului cu pana la 65%.
Deocamdata capitolul pentru reducerea emisiilor de CO2 face referire doar la transportul rutier, nu si la cel feroviar. Compania a solicitat ca, in contextul majorarii veniturilor Fondului de Mediu, sa se introduca, ca program finantabil, si „modernizarea locomotivelor Diesel cu transformarea lor in LEA-uri si LH-uri”.
In demersurile sale compania ROMANIA EUROEST aminteste de Carta Alba a Transporturilor, elaborata acum cativa ani de catre Comisia Europeana, document de referinta care sustine reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, pana in 2050 cu 80 — 95% fata de nivelul anului 1990, cu etape intermediare de 40% pana in 2030 si 60% pana in 2040.
Aceeasi Carta Alba a Transporturilor sustine ca „un procent de 30% din transportul rutier de marfa pe distante de peste 300 km trebuie sa fie transferat pana in 2030 catre alte moduri de transport, cum ar fi transportul pe calea ferata”. In acest sens, utilizarea unor locomotive pe baza de acumulatori ar sustine cu mai multa eficienta acest schimb modal.
ROMANIA EUROEST reaminteste si de lansarea unui FOND de INVESTITII DE 100 MILIOANE DE EURO, lansat de catre Comisia Europeana si Coalitia Break Through Energy, in domeniul energiilor nepoluante, fond care va ajuta intreprinderile europene inovatoare sa se dezvolte si sa introduca pe piata tehnologii energetice nepoluante revolutionare.
Noul fond de investitii va deveni operational incepand cu acest an. In acest sens, compania ROMANIA EUROEST solicita autoritatilor europene, cu putere de decizie in domeniu, sprijin pentru REPLICAREA modelului LEA NEPOLUANT ca LOCOMOTIVA de MANEVRA pe toate platformele industriale ale Romaniei precum si in porturile Constanta si Galati, prin LANSAREA unor PROIECTE cu COFINANTARE EUROPEANA pe care proprietarii / respectiv exploatatorii de locomotive Diesel poluante sa le poata accesa pentru a MODERNIZA LOCOMOTIVELE DIESEL POLUANTE pe care le utilizeaza si a le TRANSFORMA IN LOCOMOTIVE VERZI.
ROMANIA EUROEST a mai cerut si furnizarea unor detalii suplimentare privind posibilitatea accesarii de surse finaciare, disponibile prin intermediul noului fond de investii european, pentru pentru modernizarea locomotivelor Diesel poluante cu transformarea lor in locomotive “verzi” pe baterii.
In acelasi timp, compania romaneasca solicita sprijinul autoritatilor europene in vederea promovarii produselor sale pe piata Uniunii Europene.
Informație preluată de pe pagina web clubferoviar.ro